De omzet uit zakelijke diensten van KPN is in 2017 licht gedaald, aldus de jaarcijfers over afgelopen jaar. Wel voorziet de operator dat het aantal zakelijke contracten weer toeneemt en er meer vraag is naar nieuwe en geïntegreerde ICT-diensten. Hierdoor wordt verwacht dat de inkomsten uit dit segment zich gaan verbeteren.
Uit de jaarcijfers over 2017 van de telecomoperator en ICT-dienstverlener blijkt dat de omzet uit zakelijke diensten onder druk blijft staan. Per saldo daalde, ten opzichte van de cijfers uit 2016, de omzet met 1,4 procent. De belangrijkste oorzaken hiervoor waren, aldus KPN, dat de markt voor traditionele zakelijke IT-diensten onder druk blijft staan, het bedrijf veel last heeft van regulering in het zakelijk segment en dat de inkomsten uit mobiel eveneens onder druk blijven staan.
Positieve ontwikkelingen
Gelukkig zijn er ook positieve ontwikkelingen die ervoor zorgen dat KPN haar zakelijke inkomsten weer richting positieve resultaten gaat ombuigen. “We zijn goed op weg zijn de omzet in de zakelijke markt te stabiliseren”, aldus scheidend CEO Eelco Blok van de operator en ICT-dienstverlener. Zo blijft de vraag naar nieuwe en geïntegreerde ICT-diensten toenemen. De operator en ICT-dienstverlener signaleert voor de zakelijke markt een duidelijke verschuiving van de vraag van specifieke single-play oplossingen naar gestandaardiseerde en gebundelde diensten, en van traditionele diensten naar cloud- en IT-diensten. KPN speelt daarop in met een focus op ICT-dienstverlening en een sterk vereenvoudigd aanbod, zoals KPN Een, vast en mobiel bellen, breedbandinternet en online clouddiensten, voor het mkb-bedrijfsleven. Volgens de operator is het afgelopen jaar het aantal orders voor deze oplossing per week sterk toegenomen. Daarnaast zegtt KPN in haar jaarcijfers dat het bedrijf het afgelopen jaar enkele grote, meerjarige contracten heeft afgesloten met een aantal grootzakelijke en corporate klanten en de orderinstroom in dit segment eveneens is toegenomen. Tot slot is KPN trots op haar resultaten op het gebied van het Internet of Things (IoT). In 2017 heeft het haar leidende positie op dit gebied versterkt. KPN biedt als eerste IoT-aanbieder haar eindgebruikers plaatsbepaling via het Loran-netwerk en is om verdere groei van de IoT-dienstverlening te faciliteren in bepaalde delen van Nederland het LTE-M-netwerk geactiveerd. Dit netwerk is complementair aan het al uitgerolde Loran-netwerk en de operator verwacht dat het LTE-M-netwerk in de loop van 2018 eveneens landelijk dekkend zal zijn.
Overige cijfers
In 2017 zal KPN haar totale omzet in het vierde kwartaal dalen met 5,3 procent naar 1,614 miljard euro. De nettowinst daalde met 39 procent naar 70 miljoen euro. Over het hele jaar daalde de omzet met 4,1 procent naar 6,5 miljard euro. De nettowinst steeg met 31 procent 485 miljoen euro. In het consumentensegment blijft de concurrentie moordend, vooral in het voordeelsegment. Hierdoor daalde het aantal abonnees en ook de omzet. Belangrijkste oorzaken waren, aldus de operator, inkomstenderving door het verbod op roamingkosten in het buitenland, minder toename van nieuwe abonnees én minder inkomsten uit de verkoop van mobiele telefoons.
Bron: KPN