Doodsteek voor de telecomsector?

Microsoft verenigt haar krachten op het gebied van Unified Communications. Skype en Lync worden samengevoegd. Samen hebben ze bijna 1 miljard gebruikers in de grootzakelijke, kleinzakelijke en consumentenmarkt. Is dit de doodsteek voor de telecomsector?

 
Microsoft is al jaren bezig om Lync als zakelijk communicatiemiddel in de markt te zetten. Hoewel Microsoft hier niet direct cijfers over publiceert, zijn er naar verwachting meer dan tien miljoen gebruikers die met Lync bellen. En dat aantal groeit snel. Nu Lync ook onderdeel geworden is van Office 365, het snelst groeiende product van Microsoft, lijkt het alsof Lync zakelijk gezien de de facto standaard aan het worden is.

Nog meer succes heeft Microsoft met Skype. De organisatie die ze enkele jaren geleden hebben overgenomen, heeft wereldwijd honderden miljoenen gebruikers. Skype is zo’n succes dat verhalen de ronde gaan dat het aantal belminuten dat voor internationale gesprekken met Skype gevoerd wordt, groter is dan het aantal belminuten met alle andere leveranciers gecombineerd. Na de overname van Skype kondigde Microsoft al aan de twee werelden verder met elkaar te verenigen. Het Microsoft Lync-team is onder de verantwoordelijkheid van het Microsoft Skype-team komen te vallen. Nu, ongeveer twee jaar later, zal Lync verder opgaan in Skype. Lync krijgt de nieuwe naam Skype for Business en de twee platformen zullen op alle mogelijke manieren met elkaar gekoppeld worden. Daar waar Lync (Skype for Business) op dit moment door klanten zelf gekoppeld kan worden aan telefonie, heeft Skype deze koppeling standaard in zich zitten. Skype-gebruikers kunnen gewoon vaste en mobiele nummers bellen.

De verdere integratie van beide werelden lijkt tot gevolg te hebben dat Microsoft nu het complete scala van communicatie kan bedienen. De Skype App is bijvoorbeeld op een gemakkelijke manier beschikbaar op alle mobiele telefoonplatformen. Het zakelijke Lync, ofwel Skype voor Business, en het meer consumentgeoriënteerde Skype hebben samen een enorm marktpotentieel. Zullen ze samen de wereld veroveren? Ik denk het wel. De tijd van traditionele telefooncentrales en zelfs de nieuwe IP-gebaseerde systemen is over.

[Deze column werd eerder gepubliceerd in ChannelConnect Magazine, wintereditie 2014/15]