Destiny: Cloud en mobiel aan basis van UC

CEO DAAN DE WEVER VAN DESTINY OVER HET NIEUWE CLOUDPORTFOLIO

Destiny doet al enige tijd van zich spreken. Het Belgische bedrijf doet aan de lopende band overnames en deze zomer weer: Ozmo, Fuzer en Escaux. De visie achter de overnames is duidelijk. “Partners moeten zakelijke communicatie kunnen leveren aan klanten op de manier en voor de prijs die bij hen past”, aldus CEO Daan De Wever.

 

De transformatie van bedrijven naar de cloud ligt ten grondslag aan de visie van CEO Daan De Wever. Dus wil hij alle directe en indirecte dienstverlening kunnen aanbieden via eigen platforms en met eigen tooling. “Macro-economische rapporten wijzen allemaal op een groei van clouddiensten. Nederland wordt op dat vlak gezien als een zeer volwassen markt, maar het mkb gebruikt vooral hosted telefonie. Dat is natuurlijk niet meer dan een telefooncentrale op een andere locatie, met dezelfde features en een ander prijsmodel. Bedrijven betalen weinig voor veel maar het is niet de beloofde transformatie van organisaties naar de cloud.”

Cloud en video

Wat er moet gebeuren is de stap van cloud- en videocommunicatie naar contextuele communicatie, vindt De Wever. “Gebruikers moeten op intuïtieve manieren met meerdere systemen kunnen communiceren.” Er is een groot potentieel aan bedrijven die op andere manieren wil communiceren, zo is zijn overtuiging. “Nederland loopt ver voor op Frankrijk en België als het gaat om hosted telefonie. Maar juist door die ‘achterstand’ slaan bedrijven in die landen de stap van hosted telefonie over en pakken meteen door naar moderne UC-applicaties. België verkopen we al veel UC-as-aService aan het mkb en dat gaan we in Nederland ook doen.”

Een tweede belangrijke trend is de overgang naar mobile only. Mensen willen volgens De Wever in hun werk communiceren zoals ze dat thuis doen. “Mensen gebruiken hun mobiel voor Netflix, televisie, bankieren, noem maar op. Het is dus frappant dat we privé veel mobiel doen in de cloud, maar op kantoor ineens een telefoon met een hoorn en een draad krijgen. Bedrijven gaan merken dat medewerkers dezelfde beleving willen als thuis.”

Eigen platforms

Om daarop voor te sorteren, heeft Destiny dus diverse overnames gedaan: netwerkdiensten van Escaux, Flux van Motto, mobiele UC-specialist Fuzer, internet- provider DSD en mkb-clouddiensten van Ozmo. Zo wil Destiny de diversiteit aan partners kunnen bedienen zoals zij dat wensen. Hetzij whitelabel onder een eigen merk, hetzij als wederverkoper van een merk dat aanslaat bij zakelijke eindklanten, of in een combinatie daarvan.

Daan de Wever

De Wever vindt dat serviceproviders eigenlijk softwarebedrijven zijn met licentiemodellen. “Als klanten naar een Opex-model opschuiven, is dat problematisch want serviceproviders vinden dat eigenlijk niet interessant. En als netwerk- en telefonieleveranciers ook opschuiven en eigenlijk serviceproviders worden, zijn ze feitelijk concurrenten voor hun serviceproviderklanten”, analyseert De Wever. “Aan die ontwikkeling doen wij niet. We zijn onafhankelijk van de roadmap van leveranciers of derde partijen want we weten nooit wat hun strategie is.”

Ergo, de reeks overnames: concreet betekenen die voor partners en directe klanten dat oplossingen en merken van Destiny via eigen technologie worden aangeboden. “Escaux werkt al twintig jaar voor tientallen cloudproviders en operators. Ook in België en Nederland. Het platform is ontwikkeld door een groot en ervaren team experts en wordt voortdurend verbeterd”, vertelt De Wever. “Ook voor onze internationale ambities is Escaux belangrijk want bij toekomstige buitenlandse overnames kunnen we eenvoudig alle systemen voor ordering, facturering en onderliggende diensten aanbieden. En we kunnen diensten in de bedrijfsprocessen zoals CRM aanbieden.”

Flux en OZMO

In de cloudstrategie gaat Destiny partners ondersteunen middels Flux, het clouddistributieplatform van het overgenomen Motto, waaraan afgelopen jaar hard is gewerkt om dit te versterken. Resellers kunnen Flux gebruiken voor het inkopen, beheren en verkopen van communicatiediensten van meerdere merken in één omgeving. Het geeft hen vrijheid om klanten te laten kiezen. Ze kunnen zelf afspraken maken met operators,
distributeurs en leveranciers en zelf hun billing en contracten opzetten.

‘Elke partner kan bij ons de juiste oplossing en aandacht krijgen’

“Wij zitten daar niet tussen. Operators bieden maar één smaak dus als je niet in één hoek gedrukt wilt worden, heb je eigenlijk maar één keuze en dat is Flux”, aldus De Wever. “Partners zitten zo in het hart van de businessprocessen van hun klanten. Door de cloudadoptie vragen resellers ons wat hun rol is richting klanten. Het antwoord is een dynamisch portfolio. Met Flux kun je diensten slim inkopen en snel aanbieden met je eigen toegevoegde waarde. Zo kom je diep in het automatiseringsproces van klanten.”

Stabiliteit van de infrastructuur is cruciaal als Destiny een sterke positie in het channel wil claimen. Daar komt Escaux dus om de hoek kijken. Dit speelt ook voor de partners die diensten (willen) aanbieden uit het portfolio van Ozmo, dat deze zomer is overgenomen, want daar zit Escaux nu ook onder de motorkap. “Het Ozmo-model is voor partners die geen commerciële bundeling willen doen en zelf klanteigenaarschap willen houden. Met Ozmo krijgen ze toegang tot ons platform en de presales- omgeving. Ozmo gebruikt Flux, maar het grote verschil is dat we deze partners nu met Ozmo ook commerciële support geven, zoals een offertetool.”

Omnichannelstrategie

De Wever wil klanten niet ‘vanuit groepsstrategie’ dwingen voor een bepaald model of merk te kiezen. Hij vindt het wel belangrijk dat alle diensten op eigen technologie en platforms draaien en geeft hen dus keuzes. “Wil je zelf een eigen telecombusiness starten? Dan kun je aan de slag met Flux. Wil je dat wij je de technische basis en commerciële ondersteuning geven? Dan is Ozmo de perfecte tool”, legt De Wever uit. “Dat is onze ideale omnichannel- strategie. Elke partner kan bij ons de juiste oplossing en aandacht krijgen. Wij gaan met partners op zoek naar het model dat voor hen en voor ons het meest succesvol is. Zo kunnen we er samen met partners vol voor gaan om klanten naar de cloud te brengen.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 6]

Lees het artikel hier in PDF