dean one: Schaalgrootte is nodig in de VoIP-markt

Klaas Bottema, COO bij dean one

B2B-serviceprovider dean one uit Amstelveen is erg succesvol met haar nog jonge concept GO!. Hiermee kunnen channelpartners snel en efficiënt nieuwe klanten aansluiten en maatwerk leveren op het gebied van features, functies, branding en prijsplannen. “We willen nog harder groeien”, zegt Klaas Bottema.

dean one is een zakelijke B2B-serviceprovider voor de telecomindustrie en levert naast vaste en mobiele telefonie ook internetdiensten. De serviceprovider gebruikt het operator grade Broadsoft-platform als stabiel fundament. Het nog relatief nieuwe concept GO! is een aanvulling op de bestaande partnermodellen en biedt hoge flexibiliteit die volgens Chief Operations Officer Klaas Bottema door ICT channelpartners erg wordt gewaardeerd. GO! richt zich op de ‘next generation’ partners in het ICT-kanaal en geeft deze de regie over hun dienstverlening op basis van het productportfolio van dean one.

Bottema is tevens verantwoordelijk voor de strategie van de DX Groep, de holding waar dean one deel van uitmaakt. De eerste schreden als ondernemer zette hij onder de naam Let’s Talk, een winkelketen die al na 3 jaar werd overgedaan  aan Dutchtone, één van eerste mobiele operators in Nederland. Deze mobiele operator is later opgegaan in Orange en uiteindelijk voortgezet als T-Mobile. Vervolgens startte Bottema met Yes telecom, een serviceprovider gericht op de zakelijke markt met de channelpartners, dat hij in 2010 verkocht aan KPN. Op dat moment was Dean Connect al opgericht. Dean Connect moest de focus verbreden met onder andere ondersteuning voor de vaste telecom.
In 2015 fuseerde de aanbieder met OneXS en daaruit ontstond het huidige dean one.

Overnamekandidaten

De DX Groep is de overkoepelende holding, gevestigd in het markante ‘Rock Building’ langs de A9 in Amstelveen. Op 1.300 m2 kantooroppervlakte werken bijna 80 medewerkers om de organisatie te laten groeien en bloeien. “We zijn hard gegroeid”, aldus Bottema. “Anderhalf  jaar geleden zijn twee bedrijven samengevoegd. Er wordt op dit moment serieus gekeken naar overnamekandidaten. Daar zijn we nu echt klaar voor. Dat is nodig omdat je in deze wereld als provider schaal moet hebben. Wij willen een partij van serieuze omvang opbouwen die het opneemt voor partners. Naarmate de tijd vordert, moet die schaal groter worden, dat kan niet anders. Nu is er scheefgroei in de markt. Er zijn vier mammoetpartijen, dan is er een groot gat en dan een top vijf van providers. Partijen met een omzet van 5 tot 10 miljoen euro missen de schaalgrootte die nodig is in deze VoIP-markt. Wij praten graag met dit soort partijen.” Het is een duidelijke boodschap: groeien en marktleider in het onafhankelijke segment worden.

‘GO! straalt eenvoud uit’

dean one richt zich op de zakelijke markt en werkt enkel via channelpartners. Het bestand van deze partners is in een jaar tijd gegroeid van 500 naar bijna 650. Dit komt mede door het succes van GO! Met dit flexibele platform zijn inmiddels bijna 150 ICT-resellers aan de slag. De serviceprovider heeft haar diensten gebouwd op haar eigen netwerk. De switches zijn geconnecteerd met KPN en geven dean one de ruimte om mee te liften op het bestaande, kwalitatief hoogstaande, vaste netwerk. Ook voor de mobiele diensten wordt het KPN-netwerk gebruikt. De last mile wordt, behalve via KPN, ook via de netwerken van andere providers als BT, Verizon en Tele2 geleverd.

GO!

Business partners van dean one in de ICT-markt beschikken met GO! over een portal waarmee ze onder meer zelf een modern dashboard voor telefoniediensten kunnen inrichten. Partners van GO! zijn uiteraard eigenaar van hun klanten, bepalen zelf hun prijzen, tarieven en marge, kunnen zelf factureren en bepalen indien gewenst zelfs hun eigen branding. Als serviceprovider levert dean one de systeemfunctionaliteit en de partners bouwen hun eigen diensten.

Het systeem genereert ook de CSV-bestanden en pdf-files zodat resellers de diensten met relatief weinig werk met hun klanten kunnen verrekenen. “Resellers worden zo niet lastiggevallen met grote hoeveelheden CDR’s. Zij krijgen van ons op die manier al de facturen per klant gespecificeerd en hoeven die alleen maar aan te passen aan de eigen wensen”, aldus Bottema.

‘Wij willen het opnemen voor onze partners’

Ook nieuw is dat partners met GO! voor uitbetaling van hun maandelijkse marges over de gehele periode vooruit kunnen kiezen. Het partnership binnen GO! is gericht op ‘next generation’ partners met voldoende kennis om zelf de installatie, oplevering en nazorg van telecom- en ICT-projecten te realiseren. “GO! is een groot succes”, zegt Bottema. ”We hebben het op maat voor onze partners gebouwd. Het platform straalt eenvoud uit en geeft channelpartners grip op het geheel. Zij kunnen een speciaal dashboard via widgets helemaal naar eigen wens inrichten. Het is zeker ook de eenvoud die het onderscheidend maakt.”

Verwachtingen voor 2018

Wat de verwachtingen voor 2018 betreft, ziet Bottema dat de markt snel vooruit gaat en dat is te zien aan de ontwikkelingen rondom de serviceproviders. “Nu KPN heeft aangegeven ISDN te gaan uitfaseren, moeten veel bedrijven uit het mkb een keuze maken. Velen van hen zullen voor hosted voice kiezen, een betaalbaar, kwalitatief zeer hoog gewaardeerd, schaalbare en flexibele oplossing die voor ieder bedrijf de beste configuratie garandeert. Omdat hosted voice op dit moment pas bij zo’n 20 procent van de mkb-bedrijven wordt gebruikt, breekt er een markt vol kansen voor de channelpartners open. Uiteindelijk zal hosted voice ook in dit segment de standaard worden. In de enterprise-markt is de transitie al ver gevorderd, het mkb staat aan de vooravond van een vernieuwingsronde.”

GO!

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 8-2017]

Lees het artikel hier in PDF