Column: Zakelijke telecommarkt: Op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen – Pim Hilferink

Zoals op veel andere terreinen is ´digitaal´ ook in de telecommarkt inmiddels de norm; telecomoperators zien het aantal fysieke vaste lijnen gestaag afnemen ten gunste van de flexibiliteit van bellen via internet, zowel vast als mobiel. Mobiel dataverkeer is de enige ‘reddingsboei’ die nog voor omzetgroei zorgt, alle overige segmenten zien de omzet krimpen.

Maar al lopen de verdiensten dan wel terug, gelukkig speelt (tele)communicatie in het bedrijfsleven nog steeds een uiterst belangrijke rol, zowel voor één-opééngesprekken als voor videoconferencing en andere vormen van samenwerking op afstand. De consument heeft breedbandinternet al stevig omarmd, de digitalisering en innovatie in de zakelijke markt zorgt er met enige vertraging voor dat die omslag ook daar een feit is geworden.
Telecom- en ook IT-resellers die actief zijn op het gebied van VoIP snoepen steeds meer marktaandeel weg van de traditionele partijen omdat ze innovatieve oplossingen en diensten bieden waarmee het bedrijfsleven de voordelen van de digitale transformatie volledig kan benutten. Denk aan het verbeteren van de efficiency van telefoongesprekken, en in het verlengde daarvan het vergroten van de klanttevredenheid dankzij intelligente koppelingen met bedrijfs- en klantondersteunende applicaties.

En over een maand of tien is het zover: vanaf 1 september is ISDN definitief verleden tijd en vóór die tijd moeten nog duizenden bedrijven overstappen naar een alternatief. Slimme resellers grijpen deze ontwikkeling aan om hun klanten op het spoor te zetten van unified communications (UC), dat een veel bredere functionaliteit én productiviteit biedt dan de oude systemen. Cloud UC heeft de toekomst; de grote spelers als Cisco, Microsoft, Amazon en anderen zetten er fors op in. De markt voor UCaaS in EMEA zal in 2020 een waarde van 1,15 miljard dollar vertegenwoordigen. Dat is niet alleen koren op de molen van telecom- en IT-resellers, ook MSP’s kunnen hun ‘ontzorgingsportefeuille’ ermee uitbreiden en zo de ‘share of wallet’ bij hun klanten vergroten. Die staan inmiddels meer dan open voor op maat gesneden, betrouwbare en flexibele oplossingen die kosten besparen en de productiviteit van medewerkers verhogen.

Reageren? pim@channelconnect.nl | @pimhilferink

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine, nummer 7]

Lees het artikel hier in PDF