Codelogic: Van financieel dienstverlener naar innovator van klantcontact

Hoe Motto Codelogic helpt groeien

ICT-bedrijf Codelogic levert software voor multichannel klantcontact. De oplossingen van Codelogic worden geleverd aan facilitaire-en non-facilitaire callcenters en een steeds belangrijkere groep: de opdrachtgevers. Sinds de oprichting in 2007, is het uitgegroeid tot één van de meest innovatieve leveranciers voor inbound en outbound klantcontact.

 

Met zijn cloud-based klantcontactplatform ‘Steam’ bedient Codelogic een groot deel van de Nederlandse markt. Ook internationaal groeit het bedrijf hard met ruim 200 klanten in acht landen. Die consistente groei bleef niet onopgemerkt: Codelogic won diverse prestigieuze awards en mag zich voor het zesde jaar op rij FD Gazelle noemen. Maar het ging niet altijd crescendo: het fundament voor Codelogic ontstond in de financiële crisis, die de oprichters dwong de bakens te verzetten. Een gesprek met commercieel directeur Daniël Cools over het ontstaan van Codelogic, de pivot en hoe Motto’s FLUX-platform de snelle groei van Codelogic faciliteert.

Van afnemer van telecomdiensten naar leverancier

“We leveren aan contactcenters ‘Steam,’ ons cloud-based multichannel klantcontactplatform, een schaalbare totaaloplossing voor al het inbound en outbound klantcontact. En we gaan ver in onze dienstverlening: we leveren niet alleen alle klantcontactsoftware, maar ook alles wat nodig is om een contactcenter te runnen, inclusief alle telecom- en connectivitydiensten en -centrales tot en met computers, telefoons en headsets”, aldus Cools.

Daniel Cools

Maar de oorsprong van Codelogic ligt in een hele andere business. “Aanvankelijk waren we een financiële dienstverlener. Als assurantietussenpersoon maakten wij en onze tussenpersonen gebruik van ons eigen en externe callcenters. Die externe callcenters moesten inloggen op ons softwareplatform waarin al het klantcontact werd gemanaged.” Dat was voor Cools het ‘eureka-moment.’ “Op basis van onze eigen ervaring met het runnen van contactcenters en als gebruiker van de bestaande software, zagen we dat het veel beter kon.

De bestaande contactcentersoftware wordt van ‘buiten naar binnen’ ontwikkeld: ICT-bedrijven ontwikkelen de software voor de contactcenters. Maar als gebruiker weet je veel beter wat de behoeften van de business zijn. Op basis van onze eigen behoeften ontwikkelden we een platform dat zo goed werkte dat we het ook aan andere contactcenters zijn gaan verkopen.”

De dingen anders doen dan anderen

Dat enkele van de oprichters zelf softwareontwikkelaar zijn hielp enorm: “Wij wisten niet alleen hoe het beter kon, we konden die ideale oplossing ook zelf ontwikkelen. Volledig afgestemd op de behoeften van contactcenters en hun opdrachtgevers. En daarbij komt dat we de dingen graag anders doen dan anderen. Midden in de financiële crisis namen we een radicaal besluit: we stopten met onze assurantieactiviteiten en besloten ons volledig te focussen op het ontwikkelen van de ideale totaaloplossing voor contactcenters.” Zo werd een afnemer van telecom- en IT-diensten zelf leverancier van deze diensten. En Codelogic heeft hier geen spijt van: “Deze branche is veel leuker want midden in de crisis een financieel dienstverlener runnen, dat was geen pretje. Nu zitten we in de innovatieve business van cloud, software en klantcontact en we groeien enorm hard, dat is veel leuker!”

Motto-partners sinds 2010

“We hadden in mei 2010 een leuk gesprek met Kay Reijnen van Motto. Hij vertelde bij aanvang van het gesprek: ‘We gaan geen partnership aan.’ Maar nadat we ons platform hadden laten zien en Kay vertelde hoe de voice- en connectivitydiensten van Motto onze business konden faciliteren, kwamen we gezamenlijk tot een heel andere conclusie: we zouden wel gek zijn als we geen partnership aangingen! We zagen dat Motto onze partner moest worden voor schaalbare groei, kennis en alle techniek voor voice en connectivity die nodig was binnen ons platform.

Binnen een week operationeel

De integratie van de diensten van Motto in het Steam-platform verliep soepel: “Binnen een week was alles rond. Dit bood meteen grote voordelen in onze slagkracht: zij regelen alle techniek rond voice, internetverbindingen, UC, et cetera. Door het succes van het Steamplatform en onze groei, kwam ook de behoefte om verder te automatiseren. Samen met het Development Team van Motto hebben wij onze wensen kenbaar gemaakt en zijn we vervolgens aan de slag gegaan met de oplossingen die we tegenwoordig via Motto’s clouddistributieplatform FLUX afnemen. We hoeven we niks meer zelf te programmeren: alles zit in FLUX, je klikt het aan en het werkt. Daardoor kunnen wij ons volledig focussen op het binnenhalen van klanten. Dankzij FLUX kunnen wij nu enorm snel schakelen. Als ik telefoonnummers nodig heb, dan heb ik ze binnen een paar seconden en als ik internetverbindingen nodig heb, helpt het Motto-team met het vinden van de best mogelijke oplossing. De hele leverstraat van FLUX is in ons platform geïntegreerd. Zo kunnen we al deze connectivitydiensten makkelijk verkopen. Denk hierbij aan telefonie, siptrunks, internetverbindingen, hosting, PBX/telefooncentrales, UC en IVR. Daarnaast scoort Motto bij ons het hoogst op uptime en kunnen onze klanten hun verbindingen extreem snel opzetten en dat is cruciaal voor callcenters. Ook commercieel biedt Flux ons veel voordelen. Hiermee kunnen we de marges van de verschillende diensten die we aanbieden goed managen en alle diensten flexibel op- en afschalen, essentieel voor onze pay per use-propositie.”

Aanvankelijk waren we een financiële dienstverlener

Enthousiast over samengaan

Motto en Destiny Cools ziet de internationale ambities en het samengaan van Motto en Destiny als een gunstige ontwikkeling voor Codelogic. “Dat betekent dat ze ons ook kunnen ondersteunen met onze internationale groei en roll-out naar andere landen. Voor ons gaat het erom dat we schaalbaar zijn in alle landen waar we actief zijn.” En hij stelt tot besluit: “Door zelf verder te groeien en te internationaliseren kan de MottoDestiny-combinatie ons dus ook bij onze internationale ambities helpen en dat juichen wij van harte toe.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine, nummer 7]

Lees het artikel hier in PDF