Johan van Oostveen, directeur Pridis
De conversie van vaste en mobiele communicatie staat bovenaan de agenda van veel organisaties. In de ogen van directeur Johan van Oostveen van Pridis is dit heel begrijpelijk. “Bedrijven kopen geen producten meer, maar functionaliteit. Ze hebben een wens en willen complete oplossingen die meteen goed werken. Wij vullen die in met onze partners.”
Vrijwel elk ICT- of telecomproject gaat tegenwoordig over convergentie. De redenen: toegenomen mobiliteit, het nieuwe werken, video, chat en cloud computing, concludeert directeur Johan van Oostveen van Pridis. Pridis heeft enige tijd gelden besloten daar zelf met oplossingen op in te springen. “Wij werken samen met de juiste resellers en hebben kennis van telecomoplossingen van verschillende leveranciers”, zegt Oostveen overtuigd. Pridis levert de verbindende schakel tussen applicaties en telecom- apparatuur, omdat deze steeds meer verweven zijn.
Microsoft en Skype for Business
De telecommarkt is sterk aan verandering onderhevig nu Microsoft met Skype for Business feitelijk ook een aanbieder is geworden van video- en spraaktoepassingen. De oplossing is aantrekkelijk voor organisaties die hun telecommunicatietoepassingen als onderdeel van de kantoorautomatisering zien. Echter, niet iedereen in een organisatie communiceert via het scherm. De traditionele telefonie wordt volgens Van Oostveen nog door veel organisaties via een PBX-oplossing geregeld en daarin zit het venijn. Die hardware fungeert als separate telefooncentrale voor het bedrijf en ‘praat’ maar moeizaam met Microsoft. “Met Skype for Business kunnen op zich al telefoongesprekken worden gevoerd maar PBX’en en Skype for Business moeten idealiter aan elkaar worden gekoppeld en dat is lastig”, zegt hij. De uitdaging is om alle platformen van verschillende leveranciers met elkaar te laten werken, zodat er voor de gebruiker één virtueel systeem lijkt te bestaan.
Lokaal, hybride of cloud
Skype for Business kan op verschillende manieren worden geïmplementeerd, legt Van Oostveen uit. “Wanneer een cloud PBX aan bestaande netwerken binnen bedrijven wordt toegevoegd, kan men ervoor kiezen geen gebruik meer te maken van lokale hardware voor telefonie. In sommige situaties is het echter juist wenselijk om te kiezen voor lokale oplossingen of voor een hosted Skype for Business-server die aan de lokale hardware wordt gekoppeld. In die gevallen moeten bedrijven er niet alleen voor zorgen dat de lokale, hybride en cloudimplementatie van Skype for Business naadloos aansluit op de communicatiebehoefte van de organisatie maar ook op de inrichting van de bestaande netwerken”, aldus Van Oostveen. “Voor bedrijven die op zoek zijn naar een combinatie van de flexibiliteit en schaalbaarheid van de cloud, maar ook hechten aan lokale hardware of bestaande PSTN-connectiviteit zijn er diverse lokale, cloud- of hybride oplossingen en we leveren een Cloud Connector van onze Connecsy-oplossingen.”
De Skype for Business-omgeving wordt lokaal ontsloten naar het PSTN
Lokaal
Standaardimplementaties van Skype for Business kunnen volledig op locatie worden uitgevoerd. Dat wil zeggen dat de server waarop de Skype for Businessomgeving draait, fysiek aanwezig is in het datacenter of de serverruimte van de organisatie. Dat is met name interessant voor bedrijven die graag volledige controle over hun infrastructuur en de data willen behouden. Daarnaast zijn er ook (private) cloudvarianten van deze on premise uitvoering van Skype. In die gevallen wordt de server waarop de software draait gehost in het datacenter van een leverancier. In beide gevallen wordt de Skype for Business-omgeving lokaal ontsloten naar het PSTN. Dit kan via een Microsoft Certified SIP-trunk of gekoppeld via een gateway aan bestaande ISDN-lijnen.
Cloud
De volledige cloudeditie maakt geen onderscheid tussen gebruikers. Alle medewerkers worden bij Microsoft in de cloud ondergebracht en gebruiken de cloud-PBX. Net als bij de hybride oplossing is er natuurlijk wel sprake van een koppeling met het lokale telefoonnetwerk door middel van een gateway of SIP-trunk, die de telefonieverbinding van de PSTN-verbinding koppelt aan de cloud-PBX. De software zorgt er dus voor dat bestaande telefoonverbindingen kunnen worden gebruikt.
Hybride
In het hybride scenario kunnen bedrijven onderscheid maken tussen enerzijds gebruikers die alle functionaliteiten van Skype for Business nodig hebben voor hun werkzaamheden en anderzijds gebruikers die met een beperkt aantal functies uit de voeten kunnen. Met deze hybride oplossing worden gebruikers namelijk ofwel in de cloud, ofwel on premise geregistreerd. Een volledige on premise Skype for Businessinfrastructuur wordt gekoppeld aan de infrastructuur van Microsoft in de cloud, ofwel gekoppeld aan Office 365. Deze hybride oplossing is zowel geschikt voor bedrijven die een dergelijke scheiding in gebruikersgroepen willen maken, als voor organisaties die een hybride oplossing zien als tussenstap in een volledige overstap naar de cloud.
Convergentie voor elke organisatie
Pridis speelt al enige tijd in op deze uitdagingen voor bedrijven die Microsoft Skype for Business ook willen gebruiken voor spraak- en videotoepassingen. Het bedrijf heeft met de applicatie Connecsy Enterprise een toepassing die primair zorgt voor het beantwoorden en doorverbinden van telefoongesprekken en biedt tevens aanvullende klantinformatie. “Gebruikers van Connecsy zien de nodige beschikbaarheids- en bereikbaarheidsinformatie in één oogopslag zonder steeds tussen schermen te moeten wisselen”, zegt Van Oostveen trots. “Receptionistes en kantoormedewerkers gebruiken spraak, chat, mail en video om gespreksinformatie door te zetten naar individuen of groepen binnen de organisatie. Ze kunnen vanuit hetzelfde werkscherm voor het afhandelen van in- en uitgaande gesprekken ook e-mails versturen (Microsoft Exchange, red.) en chatten via Microsoft Lync.”
Verschillende GUI’s
Maar convergentie zorgt ervoor dat er meer mogelijk is. “Naast onze GUI Ronda van Connecsy Enterprise, kunnen gebruikers van de bedienpost ook kiezen voor een andere Windows-georiënteerde GUI zoals Tila”, vertelt Van Oostveen. “Zo kunnen ze zelf bepalen of en hoeveel wachtrijen er worden getoond maar tevens hoeveel aanwezigheidsinformatie van collega’s toonbaar is en zelfs of relevante klantinformatie bij inkomende oproepen op het scherm komt. Zo kan het zijn dat een collega behoefte heeft aan meer of minder informatie op het scherm of andere kleurstellingen voor bepaalde onderdelen. Zij kunnen dit allemaal zelf instellen want alle instellingen zijn persoonlijk vorm te geven onder gebruikersprofielen.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 6-2016]