‘Wij bieden het meest innovatieve en flexibele cloudplatform voor channel partners’

Resellers die hun dienstverlening willen uitbreiden met cloud services kunnen daarvoor terecht bij distributeur ALSO Nederland in Nijmegen. In het veelzijdige distributielandschap is dit natuurlijk niet de enige mogelijkheid, maar de ALSO Cloud Marketplace is wel het meest laagdrempelige en intuïtief te gebruiken platform in de markt. Het standaard dienstenaanbod is zeer divers en uitgebreid en kan bovendien eenvoudig worden aangevuld met de eigen services van de partner. Kortom: een volwassen cloud-aanbod waarmee het cloudteam van ALSO de komende tijd zoveel mogelijk resellers wil ondersteunen bij hun transitie naar online ondernemen.

Online dienstverlening wordt een steeds belangrijker component in de relatie tussen bedrijven en instellingen en hun ICT-leverancier”, zegt Jansen. “Ze verwachten in toenemende mate dezelfde gemakkelijke toegankelijkheid tot hun zakelijke IT-applicaties die ze inmiddels gewend zijn in hun privé-omgeving. Clouddiensten zijn voor resellers de sleutel om de vraag naar oplossingen voor het ‘consumeren van IT’ te kunnen invullen. Door het aanbieden van de juiste diensten en het ontzorgen van de klant creëert hij tegelijkertijd de mogelijkheid om als ‘trusted advisor’ een langetermijnrelatie op te bouwen waarmee zowel de klant als hijzelf profiteert.”

Niets moet, (bijna) alles kan
De ALSO Cloud Marketplace wordt gekenmerkt door een breed scala aan oplossingen, maar tegelijkertijd door eenvoud, kosteloze toegang en flexibiliteit. Jansen: “Laagdrempelige toegang is voor ALSO een zeer belangrijk uitgangspunt. Want al lijken cloudservices aan de ‘voorkant’ heel eenvoudig, voor de reseller betekent het een totaal ander businessmodel, en dan is het belangrijk om hen deze overstap zo gemakkelijk mogelijk te maken. Daarom kennen we bij ALSO geen instapkosten, geen omslachtige creditcardbetalingen bij orders en kunnen onze resellers zonder kosten 24/7 rekenen op onze volledige support. We bieden een eenvoudig, intuïtief te gebruiken platform waarop alle diensten 24/7 volledig geautomatiseerd kunnen worden uitgerold en beheerd. En met Private Catalog kan de reseller zijn selectie uit de Cloud Marketplace niet alleen in zijn eigen huisstijl aan zijn klanten aanbieden, maar ook aanvullen met door hemzelf ontwikkelde diensten in de verticale markt(en) waarin hij is gespecialiseerd. Ik ben er trots op dat wij onze cloudpartners als enige aanbieder de volledige abonnements- en verbruiksinformatie kunnen verstrekken waarmee hij direct zijn eindgebruikers kan factureren.”

Flexibiliteit door eigen ontwikkeling
De ALSO Cloud Marketplace wordt gekenmerkt door een grote mate van flexibiliteit. “Dat is niet zo vreemd als je weet dat ons platform in eigen beheer is ontwikkeld door de Finse platformontwikkelaar Nervogrid, die sinds begin 2013 eigendom van ALSO is”, legt Jansen uit. “Daardoor heeft het platform een Europese oriëntatie, waardoor we rekening kunnen houden met culturele en juridische verschillen in de verschillende landen. Ook kunnen we updates en aanpassingen vanzelfsprekend snel doorvoeren, waardoor we ons supersnel kunnen aanpassen aan de ontwikkelingen in en vragen vanuit de markt.”

“Snelheid en flexibiliteit zijn ook de kenmerken van onze 24/7 support”, vervolgt Jansen. “Nederlandse resellers krijgen eerstelijns support direct vanuit Nijmegen. En mocht een vraag daar onverhoopt niet kunnen worden beantwoord, hebben we een ticketing systeem, waarmee de vraag wordt geëscaleerd naar ons Europese support center in Berlijn, waar ook Nederlands sprekende medewerkers beschikbaar zijn. Dat zorgt voor een duidelijke en heldere communicatie waarbij het woordenboek in de kast kan blijven staan”, lacht Jansen.

Private Catalog: eigen portfolio in eigen huisstijl
ALSO biedt resellers binnen de ALSO Cloud Marketplace diverse keuzemogelijkheden. “Hij kan ervoor kiezen om het volledige portfolio van ALSO aan te bieden, maar hij kan ook – en daarvoor kiezen steeds meer cloudpartners – de services selecteren die nauw aansluiten bij de marktsegmenten die hij bedient”, zegt Jansen. “Dat werkt uiterst eenvoudig met een drag-and-drop-systeem. Deze basisselectie kan hij vervolgens uitbreiden met zijn eigen diensten. Die kan hij dan in zijn eigen huisstijl, met zijn eigen logo en unieke URL, in de markt zetten en zo de gevoelsmatige binding met zijn eindgebruikers versterken. Net als al onze andere ondersteunende diensten is ook de huisstijl-aanpassing kosteloos voor resellers en de vele honderden partners die ik erover heb gesproken zijn laaiend enthousiast.”

Groeiend ecosysteem
Inmiddels maken honderden channel partners gebruik van de ALSO Cloud Marketplace waar een groot aantal verschillende services op wordt aangeboden. Jansen: “We hebben een flinke groeiambitie, zowel voor het uitbreiden van het aantal reseller-partners als het aantal ISV’s dat diensten ontwikkelt en aanbiedt op ons platform. Samen met mijn cloudteam zet ik me ervoor in om het aantal cloud resellers te vergroten en het aantal diensten te verdubbelen, zowel horizontaal als verticaal. Denk bij die laatste aan specifieke oplossingen voor Point of Sale of security. Onze cloud organisatie is voorbereid op die groei: het onboarding-proces voor ISV’s is inmiddels een geoliede machine, waarbij we niet alleen de kwaliteit van de dienst beoordelen, maar ook de financiële stabiliteit van de ISV’s, zodat gebruikers niet het risico lopen om ‘overmorgen’ een bepaalde dienst niet meer te kunnen gebruiken.”

“Aan de reseller-kant blijkt er bij zowel grote als kleinere partijen nog een enorme behoefte aan informatie rondom het aanbieden van clouddiensten”, stelt Jansen. “Om die reden investeren we dan ook veel tijd en middelen aan het stapsgewijs begeleiden van resellers op hun reis naar de cloud. Dat is een behoorlijk intensief traject, de reseller moet immers wennen aan een ander businessmodel met maandelijks terugkerende inkomsten en dan is de ondersteuning vanuit een ervaren distributeur een belangrijke factor voor succes. Zo leren we resellers bijvoorbeeld om ‘in de breedte’ te gaan werken. Met alleen het aanbieden van Office 365 red je het niet. Het is belangrijk dat je daar meerwaarde aan toevoegt, bijvoorbeeld door middel van virtuele desktops, virtuele servers of VoIP-diensten. Eindklanten geven steeds vaker de voorkeur aan partijen die een totaalpropositie aanbieden, waardoor ze minder tijd kwijt zijn aan allerlei verschillende leverancierscontacten en die tijd kunnen besteden aan hun corebusiness.”

Hardware naar de cloud
“Een recente trend is de vervanging van on-premise hardware door clouddiensten”, weet Jansen. “Sinds het van kracht worden van de Wet Meldplicht Datalekken per 1 januari, zijn eindgebruikers op zoek naar oplossingen om het risico van dataverlies te beperken en dat heeft een enorme boost gegeven aan de vraag naar virtuele desktops en servers. Tel daar de steeds geraffineerder wordende activiteiten van cybercriminelen bij op en je weet dat de trend naar veilig werken de komende tijd alleen nog maar toeneemt. Die groei zien we ook in de telefoonmarkt, waar traditionele telefonie steeds meer plaatsmaakt voor de flexibele mogelijkheden van VoIP-telefonie. Die maakt al sinds de start van onze Cloud Marketplace deel uit van ons portfolio. De mkb-reseller kan bij ons terecht voor VoIP-pakketten vanaf 10 users. Met behulp van een vragenlijst kan hij samen met de klant via een cafetaria- model de juiste feature-set samenstellen en vervolgens de correcte uitrol controleren aan de hand van een checklist. De eindgebruiker heeft daarna een proeftijd van drie weken om de oplossing in de praktijk te toetsen. Kortom: ook hier laten we niets aan het toeval over.”

Reseller-driven
“Bij alles wat we doen houden we de rol van de ketenpartners scherp in het oog”, zegt Jansen. “Wij faciliteren als distributeur de leveranciers van digitale services, ondersteunen de resellers die het aanspreekpunt voor hun klanten zijn en onze vendoren die unieke diensten aanbieden. Daarbij luisteren we scherp naar de wensen van onze resellers en proberen die te vertalen in oplossingen waarmee zij hun klanten écht optimaal kunnen bedienen. Daarom is de toegang tot onze ALSO Cloud Marketplace volledig kosteloos, net als het gebruik van alle ondersteuningstools op het gebied van sales, marketing en financiële afwikkeling. Daarmee weten we steeds meer resellers over te halen om serieus te kijken naar het verdienmodel van de toekomst en zijn tegelijkertijd de ‘lifeline’ voor hardware-resellers die hun marges steeds verder onder druk zien komen te staan. In de cloud heb je tenslotte alles op voorraad, maar dan zonder het financiële voorraadrisico van fysieke goederen op de plank. Instappen is super eenvoudig: een belletje naar ons cloudteam of online inschrijven via de www.alsocloud.nl. Bestaande resellers kunnen desgewenst binnen één dag van start, we helpen ze met een duidelijke online presentatie op weg binnen de intuïtieve omgeving van ons platform. Op dezelfde eenvoudige manier kunnen ISV’s hun oplossingen online bij ons aanmelden en daarmee hun ‘time-to-market’ verkorten en in beeld komen bij duizenden potentiële klanten.”

“Hoogste tijd voor actie dus, want de markt wacht op niemand. Bouw samen met ons aan de continuïteit en groei van uw bedrijf met ALSO Cloud. We zitten klaar om u te informeren en verder te helpen. Pak de telefoon of mail ons, dat is de eerste stap op weg naar een nieuwe toekomst”, zo eindigt Jansen ons gesprek.