‘PBX en applicaties naadloos integreren in de cloud’

Telefoniediensten bieden resellers al lang niet meer het onderscheidende vermogen richting hun zakelijke klanten. Communicatie is gebaseerd op UC, collaboration en integratie met bedrijfsprocessen. Die wetenschap stond en staat voor medeoprichter Jeroen Naeff aan de basis van de diensten van IPerity dat bedrijven helpt applicaties te bouwen op hun telefoniesysteem. “De kracht van ons systeem is de samenwerking tussen de PBX en applicaties.”

IPerity is in 2011 ontstaan uit een samenwerking tussen Jeroen Naeff die enkele jaren daarvoor TalkTo had opgericht en Florian Overkamp van Speakup. Samen wilden ze hun twee kennisgebieden samenvoegen in een nieuwe onderneming. TalkTo was tot 2014 gespecialiseerd in innovatieve manieren om bedrijven met contactcenters te helpen in het contact met hun klanten en Speakup was en is al ruim tien jaar een bekende telecomdienstverlener. Naeff en Overkamp bedachten het concept voor een schaalbaar en open platform voor UC-diensten dat inzetbaar zou moeten zijn op beide markten. Toen ze eruit waren stonden ze voor een ‘make or buy’ beslissing en kozen uiteindelijk voor ‘make’. En daar hebben ze beiden geen spijt van want IPerity was geboren. Overkamp heeft zich teruggetrokken uit de schijnwerpers en inmiddels leidt Naeff het bedrijf samen met mededirecteur Marco Moen die iets later aan boord is gekomen. Er zijn ongeveer tien medewerkers en deze groep bestaat volgens Naeff en Moen uit de beste state of the art ontwikkelaars van Nederland.

Schaalbaar
De basis van de dienstverlening van IPerity is het platform Compass. “In de basis kun je Compass omschrijven als een flexibele en schaalbare VoIP-centrale in de cloud”, zegt directeur Marco Moen. “Compass biedt bedrijven een zeer uitgebreide telefooncentrale zonder grote investeringen die naar wens snel is uit te breiden en indien de business erom vraagt ook weer heel snel te downsizen is. Het platform wordt vanwege privacy gehost in Europa. Partners kunnen zich door eigen branchespecifieke applicaties te koppelen met Compass echt onderscheiden van hun concurrentie terwijl Compass als basis van hun dienstverlening voor al hun klanten dezelfde is. En voor onze eindgebruikersklanten geldt hetzelfde want geen enkel bedrijf is statisch. We denken dan ook dat Compass geschikt is voor zowel de eenmanszaak als voor contactcenters met tientallen of honderden agents. En dat allemaal met één platform.”

Integratie via API’s
IPerity heeft Compass afgelopen jaren fors uitgebreid en zo is het platform uitgegroeid tot veel meer dan een telefooncentrale in de cloud, vindt Naeff die het technische brein is van IPerity. “Compass is een cloud PBX én een UC-platform met bovendien een krachtige API waardoor integratie met andere systemen relatief eenvoudig is”, zegt Naeff. “In de markt is het platform vooral bekend van de drag and drop-interface om belplannen te maken. Maar deze features zijn natuurlijk alleen zichtbaar voor beheerders van organisaties en niet voor eindgebruikers. Daarom zetten we de laatste tijd ook in op het ontwikkelen van frontend applicaties zoals wallboards, PC-bedienposten en zelfs mobiele apps. Deze applicaties en het gemak waarmee ze kunnen integreren met andere systemen kunnen we alleen voor elkaar krijgen door de krachtige API’s in ons systeem. Inmiddels hebben we verschillende applicaties met partners ontwikkeld.” Volgens Naeff onderscheidt IPerity zich vooral door deze integratie met andere applicaties en tools. “Het probleem van veel PBX-platformen is dat zij geen of een heel beperkte API hebben. Het nadeel is dat resellers zich lastig of zelf helemaal niet kunnen onderscheiden van hun concurrentie omdat ze hun dienstverlening niet kunnen uitbreiden met toepassingen die in hun specifieke branche misschien wel heel relevant zijn. Daar spelen wij op in.” IPerity wil graag voeling houden met de markt en haar klanten en kiest er dus bewust voor om het team van ontwikkelaars dicht bij huis te houden en niet te offshoren of nearshoren. “Het probleem van veel API’s in telefoniesystemen is dat ze vaak buiten Nederland of Europa zijn ontwikkeld en geïnstalleerd. Bovendien hebben ze slecht ontwikkelde PBX-functies. Hierdoor kunnen resellers en bedrijven misschien wel redelijk makkelijk toepassingen maken voor hun branche maar mist de belangrijke basis met de PBX. Wij zien daar juist de kracht van ons systeem: samenwerking tussen PBX en API.”

Partnernetwerk
Tot op heden heeft IPerity een sterke focus gehad op de Benelux en via één strategische partner richt IPerity zich op groei in de zorgmarkt. Maar daar komt volgens de ambitieuze Moen en Naeff verandering in want het bedrijf wil ook een serieuze speler worden in Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Scandinavië.

De huidige verkoopstrategie is gebaseerd op samenwerking met partners en het doel is dat het partnernetwerk komende tijd flink groeit. IPerity zoekt naar resellers en dienstverleners die zich specialiseren in een marktsegment of branche. “Eindgebruikers en bedrijven zitten niet meer te wachten op een standaard telefooncentrale”, zegt Moen resoluut. “De enige manier waarop aanbieders van telefoniediensten zich nog kunnen onderscheiden is door te kiezen voor een specifieke verticale markt en in die markt specifieke oplossingen te bieden die aansluiten bij de behoeftes van bedrijven in dat segment. We zien dat bij onze partners. De meest succesvolle aanbieders werken met maatwerk toepassingen voor een bepaalde branche.” Moen denkt dat telecomdienstverleners met Compass betere en gerichte oplossingen kunnen bedenken voor hun klanten. “Het logische gevolg van onze API-strategie en ecosysteem is dat we partners faciliteren om zelf eigen oplossingen te ontwikkelen bovenop het Compass-platform. Deze weg gaan we doorzetten en zelfs verder intensiveren. Het is moeilijk om in de toekomst te kijken maar over twee jaar is ons partnernetwerk echt op orde en zijn we in staat om nog meer bedrijven te ondersteunen met hun communicatie.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het VoIP en UC&C Dossier 2016 van ChannelConnect magazine]