‘oneCentral gelooft in modulaire maatwerkdiensten op generiek platform’

oneCentral levert al bijna twintig jaar een topprestatie in de niche van de telecomsector. Het Nederlandse bedrijf komt nu uit de schaduw en gaat het platform Callocate de komende tijd nadrukkelijk in het zonnetje zetten, meldt CEO Marius Savelbergh. “We bewijzen ons dagelijks als een stabiele leverancier van telecomdiensten en dat mag iedereen weten.”

oneCentral opereert al bijna twintig jaar als een innovatieve leverancier van telefoniediensten. In 2007 heeft het bedrijf een rebranding ondergaan en daar is de naam oneCentral uit voortgekomen. Het Nederlandse bedrijf heeft een ontwikkelteam in Bulgarije en gebruikt meerdere datacenters voor haar belangrijkste platform Callocate. Dit in eigen beheer ontwikkelde Voice-platform is gecertificeerd voor Unify, NEC, Mitel, 3CX en Microsoft Skype for Business en heeft directe koppelingen met internationale vaste en mobiele operators. Op dit platform draaien de diensten in het modulaire maatwerk portfolio dat oneCentral aanbiedt aan partners zodat zij zich kunnen concentreren op het leveren van een onderscheidend telecomaanbod. “Dankzij dit platform hebben we ons bewezen als een stabiele leverancier van telecomdiensten en genieten we het vertrouwen van veel bedrijven bij hun internationale communicatie”, zegt CEO Marius Savelbergh van oneCentral. “We opereren in een niche en hebben een zeer goede en bekende naam bij de selecte groep bedrijven in deze markt. Ons platform Callocate wordt veel gebruikt door service providers voor wie we SIP-trunking, dataverbindingen en telefoniediensten leveren. Dit platform is het vertrekpunt van alle diensten die we aanbieden. Het zijn de basiselementen waarop resellers en integrators hun diensten en producten kunnen inkopen en verkopen. Zij hebben zelf de kennis en expertise van specifieke marktsegmenten.”

Modulair maatwerk
Wat oneCentral onderscheidt is volgens Savelbergh de mogelijkheid om zowel nationale als internationale providerdiensten, zoals hosting en virtualisering van communicatiediensten, centraal vanaf één platform te kunnen aanbieden en managen. Voor de gevirtualiseerde oplossingen werkt oneCentral met partners als VMware en OnApp waarmee we communicatie- oplossingen van 3CX, Unify en Microsoft installeren. “We zijn gecertificeerd op veel meer producten maar dit zijn de bekendste namen”, aldus Savelbergh. “De basisinstallatie is een virtuele server waarop de software wordt geïnstalleerd. Partners kunnen dan inloggen om gebruikers en alle door hen gewenste features te configureren voor hun klanten. De cloud maakt dit allemaal eenvoudig. Het inrichten van een dergelijk platform is onze expertise en ICT-dienstverleners en systemintegrators kunnen dit als pakket inkopen. Dat is win-win.”

Bellen met Skype for Business
Veel ICT-partners ervaren dat de data- en telefonie-omgevingen samenvloeien. Zo wordt Skype for Business bijvoorbeeld steeds vaker overwogen als vervanging van de reguliere telefonie-omgeving. Ook hierin kan oneCentral haar partners als geen ander ondersteunen. De basis wordt gevormd door het geavanceerde hosting platform waarin de diverse vormen van redundantie standaard aanwezig zijn. Vervolgens worden de gecertificeerde trunks aan de omgeving geschakeld waarmee inkomende en uitgaande telefonie mogelijk wordt. Uiteraard met alle opties zoals ondermeer automatische fail-over, internationale nummers en misbruikpreventie. Voor de volledige integratie kan de partner de omgeving uitbreiden met Air MX, het mobiele netwerk van oneCentral, wat specifiek gepositioneerd is als vast-mobiel oplossing. Savelbergh benadrukt dat het beheer van de omgeving geheel bij de partner kan blijven.“We ondersteunen deze volledig zodat we gezamenlijk de klant een zo stabiel mogelijke omgeving bieden.”

Waarde van bestaande klantrelaties
Daar raakt Savelbergh de stelling dat kennis en specialisatie cruciaal zijn voor een goede en vooral duurzame klantrelatie. Het beheer van de lokale omgeving kan, indien gewenst, ongewijzigd bij de huisleverancier blijven. Veel eindgebruikers hebben immers al jaren een prima contact met een leverancier van IT-diensten die hen door en door kent. Wij zijn ingericht om deze leverancier als partner de middelen te bieden om dit portfolio met Voice-oplossingen uit te breiden. Ons modulaire maatwerk stelt hen in staat om hun, door de jaren opgebouwde, expertise en klantrelatie te borgen, denkt Savelbergh. Het Voicegedeelte vanaf de cloud door een andere ICT (telefonie) partner laten verzorgen kan ook. Het eerdergenoemde demarcatiepunt zorgt dan voor de nodige helderheid tussen partijen. Na oplevering wordt de basis SfB-omgeving aan de partner opgeleverd, zodat deze de gebruikers en de door de eindgebruiker gewenste configuratie verder kan inrichten. Ook koppeling met de on-premise Exchange- of Outlookomgeving is geen probleem.

Interessant verdienmodel
Wat extra interessant is voor de ICT-partner is dat er zich naast het traditionele verdienmodel, een nieuwe inkomstenbron aandient. Marge op de telefonie-oplossing(en) en het telefonieverbruik. Bij veel eindgebruikers is er nog aanzienlijk te besparen op de maandelijkse verkeerskosten. Voor veel ICT-partners zijn de verdiensten op het gebied van licenties en beheer de laatste jaren teruggelopen, terwijl de servicegraad en wensen van eindgebruikers niet zijn gedaald. Een uitgelezen kans om onafhankelijk en zelfstandig dit vakgebied te verkennen en te ontginnen, zonder hierbij in de tentakels van de grote providers verstrikt te raken. “IT-resellers die telefonie en UC aan hun portfolio willen toevoegen, kunnen dat in de cloud via ons platform inrichten.”

Uitbreiding partnernetwerk
Voor oneCentral is Savelbergh op zoek naar ondernemers die als nieuwe partner in de telecombranche actief willen zijn. Hij zoekt nadrukkelijk niet naar de traditionele leverancier/afnemer-relatie maar wil juist veel tijd en energie investeren in het partnership. “We willen samen tot mooie oplossingen voor klanten komen”, zegt Savelbergh. “Partners die willen nadenken over nieuwe wegen en daar ook hulp van een gelijkgestemde provider als sparringpartner bij kunnen gebruiken. Zo doet elke partij waar hij goed in is. En juist daar liggen de kansen en successen voor de toekomst.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het VoIP en UC&C Dossier 2016 van ChannelConnect magazine]