‘Cloudphone levert echte Mobile Collaboration’

Minder bekend maakt soms minder bemind. Toch is het Belgisch/Luxemburgse Escaux al twaalf jaar een interessante alternatieve ontwikkelaar en aanbieder van software voor mobiele communicatie- en collaboration-oplossingen. De diensten worden geleverd aan een brede reeks bedrijven, organisaties en overheden, vertelt Business Development Officer Christophe Hendriks.

Escaux levert een complete overlay Unified Communications & Collaboration as-a-service oplossing met de naam Cloudphone. Deze UCaaS-oplossing maakt in de ogen van Business Development Officer Christophe Hendriks van Escaux de echte Mobile Collaboration waar. Dankzij de Cloudphone kunnen gebruikers altijd en overal veilig communiceren via telefonie, chat en video en dat via een breed scala communicatiemiddelen zoals smartphones, tablets, PC’s en vaste telefoons. “We leveren de cloudoplossing aan resellers die deze kunnen personaliseren en als dienst aan eindgebruikers aanbieden”, zegt Hendriks. Op dit moment wordt de aangepaste oplossing aangeboden via vaste en mobiele operators, MVNO’s, zakelijke VoIP-providers en serviceproviders met grote bedrijven of overheden als klant. Verder bevinden zich onder de huidige klanten militaire organisaties die de oplossing goedgekeurd hebben om hun militaire satellietcommunicatie wereldwijd te ontplooien en beheren. In het civiele segment zijn ook IT-afdelingen van grote bedrijven en banken een belangrijk afzetkanaal. “In Frankrijk heeft Orange het systeem in gebruik voor gebruikersgroepen van twee tot twintig medewerkers”, voegt Hendriks toe.

Complexiteit
De problemen van service providers zijn evident; meer diensten leveren en complexiteit beheersen zijn serieuze uitdagingen. In dat licht wil Escaux dit type aanbieders de helpende hand bieden, zegt Hendriks. “Operators en service providers worden op de hielen gezeten door OTT-spelers en moeten dus steeds meer en nieuwere diensten ondersteunen.

In de klassieke benadering waarbij één technologie per oplossing wordt gebruikt, explodeert de complexiteit. Dit heeft een directe impact op de kosten, de time-tomarket en klantervaring die kan worden geleverd.” Sinds haar ontstaan heeft Escaux als missie om één technologie te ontwikkelen waarmee gemakkelijk en snel oplossingen gebouwd en ondersteund kunnen worden”, legt Hendriks uit. “We willen zo tegemoet komen aan de wensen uit zeer uiteenlopende markten van kleine zelfstandigen tot grootzakelijke organisaties, overheden en militair. De technologie van Escaux staat toe om met behulp van een set van softwarebouwblokken uiteenlopende, geïndustrialiseerd oplossingen te bouwen en te onderhouden terwijl de operationele kosten en complexiteit onder controle blijven.”

Breed gamma
Met de technologie van Escaux kunnen klanten een breed gamma architecturen implementeren, onderhouden en evolueren. Dit scala aan opties loopt van public hosted, via een hybride cloud tot private hosted architecturen, in een multi-tenant of multi-instance gevirtualiseerde architectuur. Deze oplossingen worden redundant geleverd en volgens de strengste normen beveiligd. Een operationeel kostenvoordeel is de mogelijkheid om de end-to-end configuratie met slechts één klik op de knop of via één enkele API-aanvraag te verzorgen. De technologie is hiermee ideaal voor nieuwe spelers in de markt die niet beschikken over uitgebreide middelen of voor operators die een pragmatische kijk hebben op de totale kosten van de oplossing, nu en in de nabije toekomst.

Centralisatie
Als gebruikers verschillende apparaten en applicaties willen gebruiken om te communiceren in een zakelijke of private omgeving, dan is het logisch dat hun telefoon en erbij behorende SIP-functies worden gecentraliseerd in een gevirtualiseerde IP-telefoon in de cloud. Escaux heeft hiervoor de dienst Cloudphone ontwikkeld. Alle communicatie- en collaboratiediensten die door de gevirtualiseerde telefoon van de gebruiker worden ondersteund, komen zo beschikbaar via alle aangesloten toestellen, browser interfaces en andere applicaties. Uiteraard is de gevirtualiseerde telefoon always on, zelfs als de batterij van de mobiele telefoon leeg is. Omdat de Cloudphone gelijktijdig beschikbaar is via meerdere interfaces, bepalen eindgebruikers zelf welke interface zij op een gegeven moment verkiezen: mobiele telefoon, tablet, PC, Mac of thuistelefoon. Technologieën zoals VoIP, GSM en VoLTE worden volledig geïntegreerd in de oplossing en alle communicatie gaat naadloos over. In feite staat de Cloudphone als oplossing tussen de vertrouwde toestellen, PC en tablet en de UCaaS-oplossing in de cloud van de serviceprovider en de PBX van de werkgever die (al dan niet) on-premise wordt beheerd. De Cloudphone kan volgens Hendriks ook identiteiten beheren zoals mobiele en vaste nummers, gezinsnummers, URL’s en tal van andere digitale identiteiten. Via een selfcarepagina kunnen gebruikers zelf aangeven welke functionaliteit ze wensen, ongeacht het device dat ze gebruiken.

Patent
Escaux ondersteunt meerdere toepassingen voor zowel grote als kleine bedrijven, waaronder gebruikerscontexten (nummers, voicemail, welkomstboodschap) waarbij er toch maar één SIM-kaart wordt gebruik. En er is PBX, DECT-vervanging, MIFID II compliance voor mobiel, SIM-mobiliteit naar andere toestellen, integratie van VOIP en GSM/VOLTE/webRTC en Mobile Collaboration. Tevens kan de Cloudphone met een API gemakkelijk worden geïntegreerd met andere CRM- of clouddiensten zoals Salesforce en Google Calendar. De Cloudphone kan zich registreren zoals een normaal IP-endpoint op uiteenlopende UCaaS of PBX on-premise oplossingen.

Dit is vooral handig voor service providers en bedrijven met meerdere typen PBX’en. Voor deze bijzondere aanpak heeft Escaux een wereldwijd patent ontvangen, meldt Hendriks.

Mobile Collaboration
Multiple login is mogelijk via verschillende apparaten zoals PC’s, smartphones en tablets. Gebruikers kunnen een chatsessie die ze op het ene device starten, overnemen op een ander device. Ook een op het ene device ontvangen gesprek is naadloos en zonder onderbreking over te zetten naar een ander. Conferentie met chat en video en schermdeling zijn mogelijk. Gebruikers kunnen aan de conference deelnemen via telefoon, tablet of PC. “Cloudphone biedt een complete Mobile Collaboration-oplossing aan met spraak, video, data en schermdeling”, zo vat Christophe Hendriks tot slot de oplossing van Escaux samen.

Tele2 en Colt
In Nederland zijn Tele2 en Colt al klant van Escaux. Klanten van Tele2 kunnen hun mobiele telefoon via Cloudphone registreren op een willekeurige PBX zoals Avaya, Alcatel, Cisco, Mitel en Microsoft. Zo maakt de mobiele telefoon deel uit van een door de PBX gedefinieerde huntgroup, is de status van de mobiele telefoon beschikbaar in de bestaande operatorconsole en worden midcall scenario’s ondersteund. De vaste telefoon is zo mobiel geworden en daarmee is de mobiele telefoon een perfecte vervanger voor DECT-bedrijfstelefoons. Colt biedt een UCaaS & Mobile Collaboration oplossing in dertien verschillende landen. Dit is ideaal voor bedrijven met meerdere locaties en medewerkers die internationaal samenwerken. Medewerkers zijn overal bereikbaar op een business of persoonlijk nummer en via uiteenlopende apparaten. Via alle toestellen is communicatie mogelijk via chat, audio en video.