Nick Galea, CEO 3CX
Als over hosted PBX wordt gesproken, dan kan je niet om 3CX heen. En wie het over het van oorsprong Nederlandse bedrijf heeft, praat over oprichter, CEO en geestelijk inspirator Nick Galea. Hij begon 20 jaar gelden met software development in Nederland, maar vestigde zich uiteindelijk op Cyprus waar nog steeds alle code-ontwikkeling plaatsvindt. “Door van scratch te beginnen, hebben we de tijd genomen een degelijk fundament te leggen.”
De leverancier van hosted PBX-oplossingen is inmiddels uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met kantoren in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Hongkong, Zuid-Afrika, Rusland en Australië. De ontwikkeling van het eerste product werd in 2005 begonnen, waarna een marktintroductie in 2007 volgde. “We hebben relatief lang moeten wachten op het moment waarop de markt rijp was voor deze technologie. De standaardisatie liet lang op zich wachten”, zegt Nick Galea. “ Door van scratch te beginnen en bijvoorbeeld geen derivaat van een bestaand product te zijn, hebben we de tijd genomen om een degelijk fundament te leggen. We hadden bijvoorbeeld Asterisk als uitgangspunt kunnen kiezen, maar we hebben voor een eigen architectuur gekozen. Dat geeft nu de vrijheid die ons onderscheidt van andere producten.”
Van de software zijn inmiddels tenminste 50.000 licenties in gebruik, onder meer bij multinationals als Boeing, McDonald’s, Hugo Boss, Ramada Plaza Antwerp, Harley Davidson, Wilson Sporting Goods en Pepsi. Ook kan een gebruikersbestand van meer dan 2,5 miljoen actieve gebruikers worden geclaimd. Exacte aantallen zijn moeilijk te geven, het licentiemodel gaat uit van simultane verbindingen. Kleine licenties tot acht simultane SIM calls zijn gratis en in de praktijk voldoende voor ondernemingen met maximaal 25 medewerkers. Voor ongelimiteerde gebruikers is alles gratis.
3CX levert enkel de systeemsoftware, het is aan de gebruikers om rond dit telefonieconcept de componenten te zoeken die aansluiten op de bij de resellers geuite wensen. Een mooie rol voor de resellers. Zij kunnen met behulp van SIP trunks, gateways en IP-handsets het systeem compleet maken. Inclusief de zo belangrijke after sales support. De te gebruiken IP-terminals kunnen onder andere de bekende Cisco kantoortelefoons zijn. Maar ook voor smartphones en PC’s zijn er apps als VoIP client te gebruiken, in het bijzonder Android en iOS. Support voor Microsoft Windows telefoons ontbreekt. “We hebben naar aanleiding van vragen uit de markt een Windows app ontwikkeld. Dat zou simpel en snel mogelijk moeten zijn. Helaas het werd een kostbaar en langdurig project. En toen het klaar was, ontbrak de belangstelling”, aldus Galea.
PBX Express
3CX kondigt nu haar nieuwste uitrol- methode aan. PBX Express is een online wizard waarmee gebruikers en resellers eenvoudig een volledige telefooncentrale kunnen configureren in een cloudomgeving naar keuze. PBX Express is ideaal voor kleine bedrijven die behoefte hebben aan een volledig functionele cloudgebaseerde telefooncentrale en waarover zij de volledige controle hebben. Dit alles tegen significant lagere kosten dan bij vergelijkbare cloudoplossingen. Eindgebruikers zijn ook volledig vrij in de keuze voor SIP-trunks en -apparatuur, en kunnen gebruikmaken van veel productiviteitsverhogende functies, zoals softphone- en smartphoneclients voor Windows, Mac, iOS en Android, presence, chat en geïntegreerde videoconferenties. Ook beschikt de oplossing over een onbeperkt aantal extensies, acht gelijktijdige gesprekken en vijf conferentiedeelnemers. En dit alles zonder extra kosten. “Met PBX Express is implementatie van 3CX in de cloud een fluitje van een cent en kunnen eindgebruikers kiezen uit een van de vele betaalbare cloud providers. Behoud de controle, verlaag de kosten is het parool”, zegt de CEO van 3CX.
Gebruikers worden in acht stappen geholpen bij het opzetten van een volledig nieuwe telefooncentrale op Google Cloud, Amazon S3, OVH of een willekeurige andere Virtual Private Server (VPS)-provider op basis van OpenStack. Bovendien zijn dezelfde functies, instellingen en beheeropties beschikbaar, net als in de bestaande lokale en cloudversies van 3CX.
Resellers sleutel tot succes
3CX verkoopt het product enkel via resellers. Ook kan een gratis versie tot 25 gebruikers worden gedownload. Voor meer gebruikers kan via resellers een upgrade van de license key worden aangeschaft. Door de samenwerking met deze aanbieders staat de leverancier dichter bij de eindgebruikers en wordt het mogelijk maatwerk te leveren. Hoe beter de resellers presteren, des te meer faciliteiten ze aangeboden krijgen. Het is niet per se nodig om de 3CX op de eigen locatie te hosten. De hosted PBX-leverancier biedt het product ook als managed service aan. Via Motto Communications kunnen klanten en of resellers capaciteit afnemen die vervolgens via een eigen concept weer aan eindgebruikers kan worden geleverd. Zo ontstaat een model met capaciteit conform de wens van de eindgebruikers.
‘PBX Express maakt implementatie in cloud fluitje van een cent’
De vraag naar hosted services, waarbij 3CX dus geheel virtueel in de cloud draait, groeit gestaag. Het is een dynamisch concept waarbij eindgebruikers enkel voordeel zullen krijgen. “Wij hebben nu een OpenStack-platform samen met serviceproviders (partners of resellers) met tot 250 PBX’en die simultaan op een systeem zijn geïnstalleerd. Hoewel dus op één fysieke server, zijn de omgevingen voor de volle 100 procent fysiek gescheiden. Door de hybride aanpak ontstaan ook weer nieuwe businessmodellen. Eindgebruikers kunnen naadloos wisselen tussen on site en hosted, waarbij een keuze uit verschillende licentiemodellen mogelijk is. Vooral resellers, zij zijn uiteindelijk de partij die de eindgebruikers van dienst zijn, zullen hiermee blij zijn, omdat zij zeer flexibel en schaalbaar de diensten aan hun eindgebruikers kunnen leveren”, besluit Galea.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 2-2017]