2moso: Slimme accessoires voor de mobiele medewerker

Job Pijpers, commercieel directeur 2moso

2moso verzorgt de import en distributie in de Benelux van high-end accessoires voor onderwijs, mobile (B2C & B2B) en sports, met name wielrennen en hardlopen. Het B2B-kanaal is een belangrijke afzetmarkt. Met Job Pijpers, commercieel directeur van 2moso, praten we over producten die bijzonder handig zijn voor de mobiele werker.

 

Groothandel 2moso verzorgt de import en exclusieve distributie in de Benelux van internationale A-merken op het gebied van accessoires voor smartphones, tablets, laptops met onderscheid in B2C en B2B. Het bedrijf werd in 2005 opgericht door moeder (Ellis van Baalen) en zoon (René Knierim). Daar verwijst de bedrijfsnaam ook naar. 2moso had in eerste instantie een heel duidelijke focus op accessoires voor bij de producten van Apple. Zo’n vijf jaar geleden zijn daar ook veel producten in de sporttak bijgekomen, met name gericht op het terrein van wielrennen. Maar daar gaan we het hier niet over hebben. “Wel wil ik benadrukken dat voor ons complete productaanbod geldt dat we uitsluitend met A-merken werken”, begint Job Pijpers zijn verhaal. “Voor een goedkoop toetsenbordje moet je echt niet bij ons zijn. Kwaliteit, daar draait het om en dat is ook de reden dat eigenlijk alle premium Apple resellers wel klant bij ons zijn.”

Zagg

Volgens Pijpers zijn in de B2B-tak met name Zagg en Mophie twee heel sterke merken. “Zagg is sterk op het gebied van het beschermen van tablets in combinatie met toetsenborden. Maar ze hebben ook losse toetsenborden die heel erg goed gebruikt kunnen worden met meerdere devices. Dus stel je voor: je bent aan het werken op je iPad maar op je iPhone komt een appje binnen, dan kan je heel simpel met één klik op het toetsenbord schakelen naar je iPhone en het appje beantwoorden. Met één toetsenbord ben je dan klaar. Een heel praktisch ding, maar er wordt vaak onderschat hoeveel tijd je daarmee kunt besparen. En de producten van Zagg zijn ook heel ruggedized. Diverse modellen in hebben het keurmerk uit US van Millitary Profed. Ook het Nederlandse leger maakt gebruik van deze hoezen vanwege de stof-, water- en stootbestendigheid. We hebben onlangs een grote deal gemaakt met een ministerie van onderwijs in Luxemburg. Zij waren voor 5000 iPads op zoek naar een beschermhoes in combinatie met toetsenbord. Ze hadden eerst een ander merk gekozen, maar uiteindelijk koos men toch voor Zagg omdat de producten veel beter waren. Sterk van Zagg is ook dat zij een internationaal palet hebben; want zoals je weet werken we hier in Nederland met qwertytoetsenborden, maar bij internationaal opererende bedrijven is ook vraag naar bijvoorbeeld azerty- en qwertz-toetsenborden. Dat is bij Zagg allemaal voorhanden. Verder worden tablets en mobiele telefoons steeds vaker voor zien van glasprotectie, zowel in glas als folie screensprotectors. Hiervoor voeren wij het high-end merk InvisibleShield.”

Mophie

Een ander sterk merk voor de B2B-sector – we schreven het al – is Mophie. “Dat merk is heel erg sterk op het gebied van charging”, zo legt Pijpers uit. “Dat gaat van een hoesje dat om je iPhone heen kan en ingebouwd extra batterijcapaciteit heeft tot draadloze oplaadpunten of batterypacks. Met name het draadloze opladen is aan een grote opmars bezig, zeker ook bij de mobiele werkers. Want het is natuurlijk heel prettig wanneer je je telefoon kan neerleggen en automatisch opgeladen wordt in plaats van elke keer weer een kabeltje te moeten aansluiten. En dat je bijvoorbeeld die lightningkabel kunt gebruiken voor je externe toetsenbord.

Ook op het gebied van batterypacks zijn enorme stappen gemaakt. Die hebben tegenwoordig genoeg capaciteit om je MacBook of laptop voor een periode van acht uur van stroom te voorzien. Je hoeft dan dus niet ook nog eens je adapter mee te slepen en je bent minder afhankelijk van een stroompunt. Dat gebruik zie je dan ook erg toenemen de laatste tijd, want niemand wil natuurlijk zonder stroom komen te zitten.”

Extra capaciteit

En hoe zit dat nou precies met extra capaciteit voor de iPhone? “Ja, die producten zijn ook aan een enorme opmars bezig. Je praat dan over een hoesje waar je je iPhone insteekt. In dat hoesje zit een batterypack verwerkt waardoor je maar liefst drie maal de capaciteit hebt die je normaal met een iPhone zou hebben.”

Maar wordt de telefoon daar niet erg log van? “Dat valt reuze mee”, stelt Pijpers. “De nieuwste type batterijen worden steeds sterker maar ook dunner. Een iPhone wordt daardoor natuurlijk wel een paar millimeter dikker, maar het is nog steeds elegant genoeg. En het werkt natuurlijk ook veel makkelijker dan met een losse batterypack. Er gaan heel binnenkort ook dergelijke oplossingen voor MacBooks komen. Dus een beschermhoes voor je MacBook maar dan met extra batterijcapaciteit ingebouwd.”

Aanspreekpunt voor reseller

“En dit zijn eigenlijk nog maar een paar voorbeelden”, lacht Pijpers. “Wat ik graag duidelijk wil maken is dat wij voor elke IT-reseller hét aanspreekpunt zijn voor slimme accessoires voor de mobiele werker. We trekken ook graag samen met hen op en ondersteunen ze. Zo bezoeken we op verzoek ook samen klanten, hetgeen zeer handig kan zijn bij de mogelijke levering van wat grotere partijen en waar dus de prijs erg belangrijk is. Maar we kunnen ook adviseren bij oplossingen. Zo had een reseller een vervoerder als klant. De chauffeurs maakten gebruik van een mobile device maar reden niet altijd op dezelfde vrachtwagen. Of wij een oplossing hadden. En die konden we bieden met producten van The Joy Factory. Alle vrachtwagens zijn nu voorzien van een montagebeugel die de toestel direct kan opladen. De chauffeur heeft alle nodige informatie tijdens zijn rit binnen handbereik, maar kan het apparaat ook meenemen naar een andere vrachtwagen. Een ideale oplossing. Ik zou dus willen zeggen tegen de IT-reseller: schroom niet en neem gerust contact met ons op.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 5-2018]

Lees het artikel hier in PDF