De wereldwijde verkoop van smartphones is in het derde kwartaal van 2019 met 0,4 procent gedaald ten opzichte van het derde kwartaal van 2018. Dit blijkt uit onderzoek van Gartner. De daling is volgens het onderzoek toe te schrijven aan consumenten die meer waar voor hun geld willen.
Gebruikers verkiezen steeds vaker midrange smartphones boven topmodellen, aangezien deze goedkopere apparaten hen meer waar voor hun geld bieden. “Daarnaast wachten consumenten tot het 5G-bereik is uitgebreid naar meer landen, waardoor smartphone gebruikers hun aankoopbesluit uitstellen tot 2020”, licht senior research director Anshul Gupta van Gartner toe.
Instap en midrange
Met het oog op deze verschuiving versterken merken als Samsung, Huawei, Xiaomi, OPPO en Vivo hun portfolio met instapmodellen en midrange smartphones. Zowel Huawei, Samsung als OPPO zijn dankzij deze strategie in het derde kwartaal gegroeid. Apple zag zijn verkoopcijfers juist opnieuw met dubbele cijfers teruglopen.
Huawei groeit
Huawei is de enige partij in de top 5 wereldwijde smartphonefabrikanten die een groei van dubbele cijfers neerzet. Het bedrijf verkocht in het derde kwartaal 65,8 miljoen smartphones, wat 26 procent meer is dan in dezelfde periode een jaar eerder. Met name in China doet Huawei het goed. Het bedrijf verkocht er 40,5 miljoen smartphones en heeft daarmee een marktaandeel van bijna 15 procent.
Hoewel het aankomende verbod voor Amerikaanse bedrijven om producten aan Huawei te leveren nog niet volledig is ingevoerd, heeft deze stap van de Amerikaanse overheid de reputatie van Huawei internationaal beschadigd. In China blijft het ecosysteem van het bedrijf echter groeien. Gartner wijst op patriotisme onder partners van Huawei, die na de Amerikaanse stap extra inzetten op het promoten van Huawei smartphones in China. Dit maakt het voor lokale spelers moeilijk om te concurreren met Huawei.
Samsung marktleider
Samsung blijft marktleider in het derde kwartaal en zag zijn smartphoneverkopen met 7,8 procent stijgen. “De agressieve herschikking van Samsungs portfolio, met een focus op het midrange- en instapsegment, heeft de concurrentiepositie van het bedrijf versterkt”, aldus Gupta.
Apple in het rood
Apple zag zijn verkoopcijfers opnieuw dalen en verkocht 40,8 miljoen iPhones wereldwijd, een daling van 10,7 procent ten opzichte van kwartaal 3 in 2018. Sales acties en kortingen in verschillende markten waren volgens Gartner niet genoeg om het tij te keren. Wel wijst Gartner op de groeiende verkoop van iPhones in China. Met name de iPhone 11, 11 Pro en 11 Pro Max zijn goed ontvangen in het land.
Black Friday en Cyber Monday
Gartner verwacht dat Black Friday en Cyber Monday een impuls zullen geven aan de verkoop van smartphones. Naar verwachting bieden bedrijven als Google en Samsung scherpe kortingen voor niet alleen oudere modellen, maar ook hun nieuwste smartphones.
Concurrentie tussen fabrikanten is komend jaar met name gericht op het intelligenter maken van smartphones. Apparaten leveren in toenemende mate gepersonaliseerde content en services die bouwen op de context en voorkeuren van gebruikers.
Bron: Gartner