De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) gaat na de succesvolle proefperiode nu definitief in zee met Atos voor de uitvoering van GT Connect. De raamovereenkomst hiervoor is in april gesloten en de finale overeenkomst wordt vandaag getekend, meldt Telecompaper. Gemeentelijke Telecommunicatie (GT) is de overheidsaanbesteding die de inkoop van telecom- en UC-diensten verzorgt voor meer honderden gemeenten.
Atos biedt gemeenten die meedoen aan GT Connect een online platform voor hun communicatie. Ook biedt Atos een Klant Contact Centrum waarmee gemeenten met een omnichannel-oplossing met haar burgers kunnen communiceren. Met de oplossingen OpenScape Voice Unified Communications en OpenScape Contact Center van dochterbedrijf Unify is Atos leverancier van geïntegreerde oplossingen voor een zakelijke communicatie en contactcenters.
GT Connect
De inkooporganisatie GT is onderdeel van VNG Realisatie dat gemeenten wil ontzorgen met het gezamenlijk inkopen van diensten en die dienstverlening inkoopt tegen lagere kosten. Vier op de vijf gemeenten (308 van 380) hebben ingeschreven en gaan gezamenlijk diensten afnamen. De aanbestedingsprocedure GT Connect betreft de inkoop van telefonie en UC. De inschrijving is afgelopen jaar een aantal keer uitgesteld maar is in februari gesloten. In maart werd Atos gekozen als de winnaar en in april is de raamovereenkomst getekend waarna een periode voor de Proof of Concept startte.
De tender zag en ziet er bij eerste aanblik zeer aantrekkelijk uit en dus toonden veel partijen in eerste aanleg veel belangstelling. Het merendeel reageerde echter verschrikt op de hoge eisen en complexiteit van de opdracht en trok zich terug. Uiteindelijk hebben KPN, Vodafone, Atos en Triple P zich ingeschreven voor de tender. Atos was dus de winnaar. In de afgelopen maanden heeft de VNG de functionaliteit en betrouwbaarheid van de nieuwe omgeving getoetst door middel van een Proof of Delivery. Deze is in augustus succesvol afgerond.
Bron: Telecompaper