Nederland is door de coronapandemie een in digitale stroomversnelling gekomen, schrijft KPN in zijn jaarverslag 2020. In het document ‘Accelerating digitalization of the Netherlands’ stelt de operator dat KPN-klanten drie keer zoveel energie bespaarden door digitaal samen te werken als nodig was om het netwerk in de coronatijd draaiende te houden.
Onder invloed van corona heeft het gebruik van het KPN-netwerk toonde grote pieken gekend door onder andere het vele thuiswerken en de sluiting van scholen waardoor er online is lesgegeven. Het netwerk van Nederland kon de toegenomen verkeersstromen volgens KPN goed aan. “De nieuwe realiteit onderstreept het vitale belang van verbondenheid en een veerkrachtige digitale infrastructuur”, aldus CEO Joost Farwerck in de inleiding van het jaarverslag. “De digitale transformatie van Nederland is in een stroomversnelling gekomen, met blijvende impact voor veel bedrijfstakken.”
3,7 miljard vermeden reiskilometers
In het afgelopen jaar bespaarden KPN-klanten samen ruim drie keer de hoeveelheid energie die nodig was om het netwerk van KPN draaiende te houden, enkel door het gebruik van de digitale diensten over het netwerk van Nederland. Dankzij het digitaal werken via de telefoon en internet is volgens KPN 7,5 Petajoules en 277 miljoen liter brandstof bespaard en zijn 3,7 miljard reiskilometers vermeden. Hierbij is rekening gehouden met het hogere energiegebruik thuis.
Traditioneel hoort de telecomsector bij de grootste energieverbruikers van Nederland. Gedurende 2020 slaagde KPN er opnieuw in om het energieverbruik van het netwerk van Nederland verder omlaag te brengen. In tien jaar tijd nam het energieverbruik van KPN met 37 procent af, terwijl over dezelfde periode de hoeveelheid data exponentieel, met bijna het 21-voudige toenam.
Bron: KPN