Volgens marktonderzoeksbureau Gartner werden er in de eerste zes maanden van 2020 wereldwijd 594 miljoen smartphones verkocht, 151,4 miljoen stuks minder dan in dezelfde periode in 2019, toen er nog 745 miljoen smartphones over de toonbank gingen.
Vooral Samsung kreeg een forse klap: de marktleider verkocht een kwart minder smartphones, bij Huawei was de daling ongeveer 17 procent. De daling bij Apple viel mee, minus ruim 4,5 procent. Xiaomi en OPPO moesten respectievelijk 11,1 en 17,5 procent inleveren.
Volgens Gartner voorkwam de herstellende Chinese markt ergere klappen; met 94 miljoen verkochte smartphones vertoonde de Chinese markt in het tweede kwartaal nog altijd een daling van 7 procent. Huawei’s terugval viel mee doordat het in zijn thuismarkt relatief goede zaken deed.
Fabrikanten verkopen doorgaans de meeste toestellen in de tweede helft van het jaar, omdat grote merken in het najaar hun nieuwste topmodellen presenteren.