Er is meer onderzoek nodig naar de plannen van Glaspoort om een deel van het glasvezelnetwerk van Delta Fiber Nederland over te nemen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten.
De overname gaat om de glasvezelnetwerken van Delta in verschillende gemeenten in Nederland met een dekking van in totaal circa 200.000 huishoudens. Glaspoort is een in 2021 opgerichte joint-venture van KPN en pensioenuitvoerder APG om de glasvezelstrategie van KPN te versnellen en daarmee de marktpositie van KPN te versterken. De overname van glasvezelnetwerken van Delta kan de marktpositie van Glaspoort en daarmee KPN verder versterken met nadelige gevolgen voor consumenten, zoals prijsverhogingen, zegt de ACM.
Van drie naar twee concurrenten
Op basis van een eerste onderzoek ziet de ACM een risico dat de concurrentie tussen vaste telecomnetwerken door deze overname afneemt. In bijna heel Nederland liggen de netwerken van de twee grootste telecomaanbieders: KPN en VodafoneZiggo. De afgelopen jaren hebben meer dan 2,5 miljoen huishoudens echter een glasvezelaansluiting gekregen van concurrenten, zoals Delta en Open Dutch Fiber. Zo concurreert KPN momenteel in verschillende delen van Nederland met zowel het glasvezelnetwerk van Delta als het netwerk van VodafoneZiggo. Dat geldt ook voor de gebieden waar Glaspoort het glasvezelnetwerk van Delta wil overnemen. Na de overname blijft in deze gebieden alleen concurrentie over tussen de netwerken van KPN (en Glaspoort) en VodafoneZiggo, terwijl er op dit moment nog drie concurrerende netwerken zijn, zo redeneert de ACM. Als onderdeel van de transactie zal Glaspoort
(ODF-)toegang tot de overgedragen infrastructuur non-discriminatoir aan Delta en andere telecomaanbieders aanbieden.
Sinds 2020 heeft KPN ten minste zeven glasvezelnetwerken van kleinere concurrenten overgenomen. Het is volgens de ACM denkbaar dat elke afzonderlijke overname van een klein glasvezelnetwerk een beperkte impact heeft, maar dat KPN zijn marktpositie met kleine overnames telkens vergroot. De al aanzienlijke positie van KPN op de markt wordt daardoor verder versterkt. Dat kan ten koste gaan van de onderhandelingspositie van telecomaanbieders zonder eigen landelijk dekkend netwerk, zoals Odido en Budget Thuis en uiteindelijk leiden tot een opwaartse prijsdruk voor consumenten.
Wetswijziging
Het merendeel van deze kleine overnames door KPN hoefde wegens de geringe omzet niet te worden gemeld bij de ACM. Dat de nu voorliggende overname wel moet worden gemeld, komt doordat de overname via Glaspoort loopt. De ACM pleit al langer voor een wetswijziging zodat die in de gelegenheid is om ook kleinere overnames door een grote speler te kunnen onderzoeken wanneer er een risico is voor de mededinging.
Glaspoort en Delta moeten nu een vergunning voor de overname aanvragen. In een eventueel vervolgonderzoek zal de ACM het risico voor de mededinging verder onderzoeken. In het bijzonder kan de ACM bijvoorbeeld onderzoeken in hoeverre kabelaanbieders als VodafoneZiggo concurrentiedruk uitoefenen op de markt voor toegang tot glasvezelnetwerken. Als bedrijven een vergunningsaanvraag indienen, heeft de ACM 13 weken om een besluit te nemen. Als de ACM vragen heeft over de aanvraag komt die tijd bovenop de 13 weken.