Vloeiende overgang
Eerder analyseerde de nieuwe Head of Channel EMEA van Zoom, Dion Smith, op de website van ChannelConnect al de impact van hybride werken. “Hybride werken lijkt de werkmodus van keuze voor veel organisaties én medewerkers. Het is makkelijk om hybride werken te karakteriseren als ‘of thuis, of op kantoor’, maar dat gaat voorbij aan de werkelijkheid waar de twee veel vloeiender in elkaar overlopen.” Smith licht dit toe als hij het voorbeeld geeft dat mensen ‘s morgens thuis werken, waarbij ze virtueel een vergadering bijwonen met collega’s op kantoor. In de middag zijn de rollen omgedraaid en gaat deze medewerker naar kantoor, waarbij hij of zij incheckt bij een virtuele receptionist die de medewerker vanuit een remote werkplek op afstand inschrijft.
“Tools voor communicatie en samenwerking moeten met deze flexibiliteit om kunnen gaan,” stelt Smith. “Dat gaat verder dan BYOD – je eigen digitale werkplek moet onafhankelijk van je eigen hardware met je mee kunnen verhuizen. Samenwerking moet in real-time kunnen gebeuren, want buiten vergaderingen om in documenten werken, belemmert de productiviteit. Alleen een scherm delen ook.” Kortom: andere deelnemers moeten direct input kunnen leveren via remote desktop-functionaliteiten om bijvoorbeeld notities te maken. Of gezamenlijk via een digitaal whiteboard kunnen brainstormen.
Nieuwe stappen in samenwerken
Om deze manier van werken mogelijk te maken kwam onder meer ‘Zoom IQ for Sales’ op de markt, een intelligente oplossing voor verkoopprofessionals, terwijl ook functionaliteit werd toegevoegd aan Zoom Events and Webinar. “De introductie van Zoom Contact Centre, Zoom IQ for Sales en andere innovaties markeren nieuwe stappen in het flexibel samenwerken met collega’s,” legt Laura Padilla, Head of Global Channel bij Zoom, uit.
Aangepast partnerprogramma
Zoom Video lanceerde in april een nieuw partnerprogramma: Zoom Up. Het programma beloont partners voor hun investeringen in Zoom, levert nieuwe manieren om het Zoom-platform te gebruiken en biedt voor het eerst de mogelijkheid tot het resellen van Zoom Phone.
Padilla legt uit dat Zoom Up ontworpen is als een ‘uniform framework’ voor betere afstemming tussen Zoom en partners. “Dat is ook voor ons heel belangrijk. Vergeet niet dat onze 8000 partners in meer dan 150 landen voor ongeveer een derde van onze verkopen zorgen. We investeren daarom fors in het programma om dit fundament uit te bouwen.”
Zoom Up is ontworpen als een uniform framework voor betere afstemming tussen Zoom en partners
Zo gaat Zoom partners belonen die investeren. Ook komen er meer trainingsmogelijkheden rond competenties en accreditaties. “Partners krijgen daarbij een duidelijk stappenplan om hun gewenste expertisegebieden verder te ontwikkelen,” vertelt Padilla.
Interessant is ook de marketingondersteuning voor de partners. Padilla: “Zoom Up biedt aanvullende marketingondersteuning – van het Partner Demand Center voor demand generation in iedere taal, tot extra financiële ondersteuning voor marketing voor de hoogste partnerniveaus.”
Specifiek partnersegment
Zoom Up kent drie partnercompetenties: Volume, Phone en Customer Succes – los van een veelvoud aan accreditaties. “Het programma houdt rekening met verschillende business types die partners kunnen hebben. Zo zijn sommigen actief als Value-added reseller, anderen als distributeurs en weer een specifieke groep functioneert als agent. Het programma is zo opgezet dat we de kennis en vaardigheden van een partner in een specifiek segment of specifieke manier van business-doen versterken.”
Padilla kijkt desgevraagd terug op de afgelopen periode, toen de impact van Covid afnam. “De hybride manier van werken is een kans en een uitdaging voor partners en hun klanten”, weet ze. “Hybride werken, waarbij een aantal medewerkers op kantoor aanwezig is, terwijl de anderen remote werken vraagt ook van ons een hybride oplossing.” Zoom voorziet daarin onder meer door de introductie van Zoom Rooms en webinar-functies.
Security-maatregelen bij Zoom
Zoom heeft aangekondigd dat het verschillende maatregelen en oplossingen gaat implementeren om de veiligheid en privacy van gebruikers te verbeteren. Zo komt er later dit jaar een Bring Your Own Key (BYOK)-oplossing, waarmee bedrijven hun eigen encryptiesleutels kunnen inbrengen en beheren. Ook wordt nog dit jaar Zoom’s end-to-end-encryptie (E2EE) uitgerold naar Zoom Phone, voor één-op-één telefoongesprekken binnen een account die plaatsvinden via de Zoom client. Daarnaast hebben diverse producten en oplossingen van Zoom securitycertificaten gekregen.
Zoom blijft naar eigen zeggen zijn beveiligingsfuncties verbeteren voor alle gebruikers met innovaties zoals automatische updates in de Zoom client. Met deze automatische updates wil Zoom ervoor zorgen dat gebruikers over belangrijke security-updates en andere features beschikken.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Telecom, VoIP & UC Dossier 2022]