Als dé vereniging van telecomaanbieders op de Nederlandse markt ontwikkelt COIN sinds 1999 zonder winstoogmerk gezamenlijke standaarden en biedt het een gezamenlijke hoog beschikbare infrastructuur waar eenvoudig op kan worden aangesloten. De vereniging biedt een overstapservice voor internet, telefonie en tv en zorgt dat 112 informatie over de beller heeft en snel ter plaatse kan zijn en dat abonnees te vinden zijn in elektronische gidsen en nummerinformatiediensten.
COIN helpt haar leden daarmee hun klanten aan te sluiten en eenvoudig te voldoen aan wet- en regelgeving. COIN telt zo’n 150 leden die samen meer dan 165 netwerkaanbieders en meer dan 300 dienstenaanbieders vertegenwoordigen. “Telecomdiensten zijn in feite een nutsvoorziening. Het moet altijd werken en veilig zijn. Dat brengt een maatschappelijke verantwoordelijkheid met zich mee,” zegt Stefphen Mans, directeur van COIN. “Het leuke van deze sector is dat ze blijft innoveren. Dat levert veel kansen op maar we hebben ook te maken met regelgeving en met digitale dreigingen. Daarom staan we in nauw contact met het ministerie en toezichthouders, maar ook met de bankensector en de politie.”
We hebben in ruim twintig jaar tijd een mooi track record opgebouwd
112 en locatiegegevens
Ook op technologisch gebied is er altijd veel te doen. “We zijn de laatste tijd actief geweest rondom het 112-domein. We willen dat 112 altijd bereikbaar is en dat hulpdiensten op basis van volledige en juiste gegevens snel ter plaatse kunnen zijn. “Zo werken we in COIN-verband op een aantal onderwerpen met aanbieders en politie samen aan de robuustheid en standaardisatie van de 112-keten. Aanleiding zijn de uitfasering van 2G- en 3G-netwerken, de migratie naar 4G- en 5G-netwerken door aanbieders en de migratie van 112 van TDM- naar SIP-koppelingen. In 2021 is de basis gelegd voor een 112-standaard waarin de Nederlandse 112-referentiearchitectuur is beschreven met SIP-berichtvullingen, call-scenario’s en het doorgeven van bijvoorbeeld locatie- en IMEI-gegevens meer aansluitend op internationale standaarden.
Werken aan de Telecom-trustketen
De goede digitale infrastructuur en de brede beschikbaarheid van VoIP en UC zorgt voor mooie innovaties, maar brengt helaas ook risico’s met zich mee. “Digitale fraude kan bijzonder schadelijke gevolgen hebben voor consumenten en bedrijven. Sinds 2019 werken banken en telecomaanbieders en COIN samen om die fraude tegen te gaan en met succes. Zo hebben we maatregelen getroffen om sms-phishing (smishing) en spoofing van telefoonnummers van banken tegen te gaan waardoor het aantal smishing- en spoofing-aanvallen drastisch is beperkt.”
Het blijft een uitdaging om samen met stakeholders het criminelen zo lastig mogelijk te maken.
Daarnaast werkt COIN met betrokken partijen aan nieuwe standaarden voor identificatie.
Een voorbeeld is Mobile Connect, één internationale identiteitsdienst die is geautoriseerd door de GSMA. Op basis van Mobile Connect kunnen dienstverleners, zoals banken, webwinkels en social media eenvoudig de identiteit van hun gebruikers verifiëren. Dit kan op basis van het mobiele nummer van de gebruiker. De eindgebruiker kan gebruiksvriendelijk en veilig inloggen met zijn mobiele telefoon. Mans geeft aan dat er met aanbieders wordt gewerkt aan nieuwe diensten en standaarden om onze digitale infrastructuur veilig te houden en zo het vertrouwen in telecommunicatie te behouden en versterken. Het blijft een uitdaging om samen met stakeholders het criminelen zo lastig mogelijk te maken. Door ons goed te organiseren, kennis te delen en samen te werken met de overheid en andere sectoren kunnen we sneller op dreigingen reageren en de pakkans vergroten.
Fusie met FIST
Vanaf 1 januari zijn de verenigingen COIN en FIST samengegaan. Voor een aantal onderwerpen maakte FIST de strategische keuzes en richtte COIN zich op het uitwerken daarvan in de praktijk. “FIST zag het aantal deelnemers steeds kleiner worden. Door samen te gaan, kunnen we zoveel mogelijk telecomaanbieders actief betrekken bij het maken van zelfreguleringsafspraken. Dat zorgt voor draagvlak en een brede vertegenwoordiging van de markt. Dat is belangrijk in gesprek met de overheid en andere stakeholders.”
“De fusie is soepel, snel en met maximaal draagvlak van de leden verlopen.”
Mooie track record
Of het nu gaat om eenvoudig nummerporteren, overstappen, gidsvermeldingen, voldoen aan wet- en regelgeving of het tegengaan van fraude, door gezamenlijk op te trekken kunnen aanbieders van netwerken en diensten meer bereiken. “We hebben in ruim twintig jaar tijd een mooi track record opgebouwd. Dienstenaanbieders die nog geen lid zijn, nodigen we van harte uit om contact met ons op te nemen. In een kennismakingsgesprek komen we er vanzelf achter hoe hen verder kunnen helpen.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Telecom, VoIP & UC Dossier 2022]