Procesautomatisering
Naast het aanbieden van technische interfaces, zorgt PXS ook voor procesautomatisering. “We bieden allerlei oplossingen om de telecomaanbieder operationeel te ontlasten en iedere portering succesvol af te handelen”, vertelt Maarschalkerweerd. “Dat geldt zowel voor inporteringen als voor uitporteringen.” Inporteringen worden bijvoorbeeld gefaciliteerd via een embedded webmodule op de website van de aanbieder. Ook biedt PXS geautomatiseerde validatie van het porteerverzoek bij de eindgebruiker, via een sms, een voice response systeem of online. Daarnaast kan ook de registratie van de vereiste volmacht worden verwerkt. Dat bespaart aanbieders kosten, vermindert de complexiteit en zorgt voor vertrouwen bij de eindklant. De eindklant blijft vervolgens voortdurend op de hoogte van het status van het proces, per mail en sms. “We merken dat deze duidelijkheid wordt gewaardeerd en veel vragen voorkomt”, zegt Kruijs.
Het kan voorkomen dat een porteerverzoek wordt afgewezen, om diverse redenen. “Zonder tussenkomst van de operator of serviceprovider kijken we waar het fout is gegaan en starten we het proces opnieuw op, om alsnog tot een succesvolle portering te komen.” Ook hierbij verloopt het proces helemaal automatisch. Inclusief communicatie met de eindklant, in meerdere talen, in de stijl en tone of voice van de aanbieder. “Mochten er toch nog problemen zijn, dan hebben we ook een supportdesk met specialisten die namens de telecomaanbieder spreken.” Waar nummers meegenomen worden, gaan mensen ook bij hun oude provider weg. Ook voor die zijde van de porteerverzoeken, biedt PXS slimme oplossingen om aanbieders te helpen, bijvoorbeeld door interactie met de systemen van de telecomaanbieder als dat nodig is. “Zo helpen we meerdere aanbieders om uitporteringen snel en geautomatiseerd te beantwoorden.” Voor het kanaal kan PXS voor telecomoperators white label reselleromgevingen aanbieden. De resellers van de operators kunnen dan zelf de porteringen afhandelen, waarbij de operator het overzicht behoudt. Dit kan ook weer via een webportal of API’s.
Advies
Een belangrijk onderdeel van de activiteiten van PXS is het geven van advies. “De wet- en regelgeving is continu in beweging”, zegt Maarschalkerweerd. “En dat heeft gevolgen voor de processen en hoe deze ingericht en ingevuld moeten worden. Met onze kennis en ervaring helpen we onze klanten bij de interpretatie en uitvoering van die wijzigingen.”
Daarnaast is PXS ook actief buiten Nederland op het gebied van nummerporteringen en nummerbeheer. “We bieden onze diensten onder meer ook in België aan, waar we een vergelijkbare interface bieden op de centrale database van België. Maar we zijn bij onze zuiderburen ook verantwoordelijk voor het beheer van abonnee-informatie voor nooddiensten en gidsdiensten, en bieden we het ‘bel me niet register’.” PXS is actief in een groot aantal andere landen, waar het bedrijf vaak het centrale platform voor nummerbehoud levert en beheert in samenwerking met de lokale telecomautoriteiten. Kruijs: “Uiteindelijk zorgt PXS er gewoon voor dat consumenten en bedrijven eenvoudig van telecomaanbieder kunnen wisselen mét behoud van nummer. We streven er daarbij naar om telecomaanbieders zoveel mogelijk te ontzorgen met flexibele oplossingen en geoptimaliseerde processen om te voldoen aan steeds veranderende wet- en regelgeving.”
EECC
EECC staat voor European Electronic Communications Code. De Europese verordening moet de telecomwetgeving van de aangesloten landen standaardiseren. In de verordening staat bijvoorbeeld dat bellen op basis van roaming binnen de EU een maximaal bedrag per minuut mag kosten. Dat we in heel Europa nu via 112 een noodoproep kunnen plaatsen is ook een uitwerking van de EECC. Maar er is ook in vastgelegd wat er moeten worden gedaan bij het afsluiten van een nieuw contract voor telecomdiensten, en bij een overstap naar een andere provider. Hieronder valt dus het recht op nummerportering met de daarbij geldende regels.
Over PXS
PXS is opgericht in 2001 en in datzelfde jaar gestart met oplossingen voor nummerbehoud in Nederland. Na de invoering van nummerbehoud/nummerportabiliteit in Nederland ontstond er in de telecommunicatiemarkt behoefte om de toegenomen administratieve en technische werkzaamheden van het porteringsproces zo efficiënt mogelijk te organiseren. PXS sprong in dit gat in de markt met backoffice oplossingen voor het uitvoeren van nummerporteringen. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een gespecialiseerde onderneming die zorgt voor allerlei nummerbeheeroplossingen, zoals nummerportabiliteit, nummermanagement en abonnee-informatiediensten. PXS is behalve in Nederland ook actief in meer dan 20 landen wereldwijd.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Telecom, VoIP & UC Dossier 2022]