Dustin James valt meteen met de deur in huis: Nuvias UC biedt als distributeur specifieke nichekennis aan de markt, met een stevig communicatieportfolio in huis. “We zijn ooit begonnen als system integrator voor Cisco Broadsoft, en werken met alle grote serviceproviders in de markt”, zegt de Sales Director Benelux van het bedrijf. “We zijn nog steeds een Broadsoft system integrator voor EMEA, we bouwen en beheren platformen, maar we doen ook en endpoint delivery.”
Nieuwe weg
Op die manier neemt Nuvias UC de zorgen rond hardware en omgeving uit handen, zodat serviceproviders zich kunnen richten op waar ze aan verdienen: hun licenties. Maar zeker de laatste jaren is gebleken dat deze partners een overgang moeten maken, mede aangezwengeld door de pandemie. “We helpen ze een nieuwe weg te vinden”, legt James uit. “Het gaat namelijk niet meer alleen over voice. Ook video is belangrijk geworden. Het is niet meer voldoende om een telefoniespecialist te zijn.”
Het is niet meer voldoende om een telefoniespecialist te zijn
Organisaties zijn massaal ingestapt op platforms als Zoom en Teams, waardoor telefonie meer dan voorheen op het bord van de IT-manager komt te liggen. “De behoefte gaat meer richting de IT-resellers. De serviceproviders boden die diensten voorheen niet aan.”
Om klanten te behouden, moeten ze dus de juiste hardware en diensten gaan aanbieden. Dat klinkt volgens James makkelijker dan het is. “Tijdens de pandemie merkten we bijvoorbeeld dat veel bedrijven budgetheadsets gingen aanschaffen”, noemt hij. “Dat waren paniekaankopen, waarbij de partners niet meteen wisten dat het problemen kan veroorzaken. Een budgetheadset filtert geen omgevingsgeluid, waardoor eindgebruikers na langer gebruik gaan klagen over de kwaliteit.”
Partner-enabler
Ondertussen begint het duidelijk te worden dat de oplossingen geen tijdelijk noodverband zijn. “Wij brengen partners en leveranciers in nauw contact, zodat ze kwalitatieve oplossingen bieden.” Hierdoor ziet James bijvoorbeeld dat klanten afstappen van het wat ouderwetse DECT, en in plaats daarvan de nieuwe generatie bluetoothdevices inkopen met een groter bereik. “Want ze merken: dat past beter bij het hybride werken, zonder vaste werkplekken. En daarnaast is er ook vraag gekomen naar basisstations, en het koppelen van accessoires aan laptops, desktops, deskphones en mobiel.”
Het is echter ook zaak dat eindgebruikers de mogelijkheid krijgen om de platforms beter te benutten. “Niet iedereen weet bijvoorbeeld dat het mogelijk is om met Teams naar buiten te bellen, naar gewone telefoonnummers”, zegt James. “Dat wordt nog weinig ingezet. Wij helpen partners daarmee en ontzorgen hen.” Het is met dit soort oplossingen dat klanten over kunnen gaan naar een echte UC-omgeving. “Op dat punt zijn wij een echte partner-enabler.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Telecom, VoIP & UC Dossier 2022]