3CX is een sterk product dat jaar over jaar flinke dubbel-digit groeicijfers realiseert. Hoe kan de reseller hiervan profiteren, dus hoe zorgt de groei van 3CX ook voor een gezonde groei bij de partners? De praktijk bewijst dat het lukt, nieuwe partners maken vaak een vliegende start. Vier essentiële componenten staan hier borg voor.
Eén
Als eerste: De verschuiving van eenmalige licenties richting abonnementen is een sterke troef om inkomsten voorspelbaar en ook op langere termijn stabiel te maken. Abonnementen bezorgen de reseller een stabiele en voorspelbare inkomstenstroom. 3CX hanteert bij voorkeur een abonnementsmodel waarbij jaarlijks de klant een vast bedrag betaalt voor het aantal lijnen dat hij wil gebruiken. Resellers kunnen desgewenst de jaarlijkse abonnementskosten op maandbasis bij hun klanten in rekening brengen. Door dit te combineren met bijvoorbeeld supportkosten, ontstaat een transparant prijsplan voor de klant. Eenmalige licenties (die een hogere initiële CAPEX vergen) worden hierdoor steeds minder populair en verdwijnen naar de achtergrond. Een win-winsituatie voor beide partijen, zeker omdat 3CX de reseller de ruimte geeft om uit drie basisconfiguraties, de beste configuratie voor zijn klant te kiezen.
Twee
De tweede troef: In zee gaan met 3CX zorgt ook voor een gezonde basis om aanvullende inkomstenbronnen te realiseren. Met het leveren van support aan de klant, het aanbieden van SIP-trunks, het installeren van extra hardware en het hosten van de service zijn mooie extra inkomsten te realiseren. Omdat 3CX helemaal van open standaarden uit gaat, is deze extra inkomstenbron bijzonder eenvoudig te realiseren.
Drie
De derde pijler: Dankzij de 3CX-architectuur is maatwerk voor elke klant mogelijk. Klanten willen hun bestaande systemen en processen vereenvoudigen en integreren in de communicatieplatformen. Vanuit historisch perspectief zijn bedrijven met interne integratoren altijd in staat geweest om deze klus te klaren. Speciaal hiervoor heeft 3CX de CRM-templategenerator die zorgt voor de naadloze integratie van CRM’s met de 3CX omgeving, zodat uiteindelijk maar zeer weinig en basic integratiewerk overblijft.
Vier
De vierde troef: 3CX maakt werk van de groei van zijn partners. “Samen met de reseller gaan we voor succes. De partner werkt samen met de klant, 3CX zorgt er met zijn marketingmix voor dat de partner volop kansen krijgt in de markt.” De 3CX-website is de marketingtool bij uitstek, waar partners zonder kosten van profiteren. Op de website worden partners vermeld, worden whitepapers en business cases met (potentiële) klanten gedeeld en daarmee de aandacht van prospecten verkregen. “3CX is helemaal channel-georiënteerd en zal dus zelf geen verkoop doen naar de eindgebruikers, daar zijn onze partners voor”, aldus de stellige 3CX CEO Stefan Walther. “Vragen van klanten over producten of ondersteuning, gaan direct naar de reseller. Het succes van de reseller, is het succes van 3CX.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2-2020]