De evolutie van Nsecure als bedrijf loopt voorop met hoe security zich als een ICT- discipline heeft ontwikkeld. Opgericht in 1995 als leverancier van systemen voor toegangscontrole, is het bedrijf inmiddels een volwaardige ICT-dienstverlener geworden, zo vertelt Alex Smaling, Business Manager Identity en Cloud Services. “We hebben focus op access-, security- en identity management”, zegt hij. “Van het fysieke toegangspoortje tot aan alle IT-diensten, hard- en soft services, we organiseren het. Of het nu een kantooromgeving, een industriecomplex of een ziekenhuis betreft, onze geïntegreerde cloudoplossingen zorgen ervoor dat mensen niet alleen fysiek ‘binnenkomen’, maar ook dat er voldaan wordt aan de geldende wet- en regelgeving.”
De ervaring binnen Nsecure om grote bedrijven te beveiligen geeft de ICT-leverancier ook de bagage om security nauw af te stemmen tot op beleidsniveau. Nsecure neemt met SECaaS dus de hele dienstenketen op zich, en niet de afzonderlijke diensten.
Nieuwe inzichten
”Wij denken anders dan een traditioneel securitybedrijf”, zegt Remco Treffers, Team Lead IT Identity en Cloud Services. “We kunnen in de lead zijn en zorgen dat binnen deze domeinen alles volledig onder controle is”, zegt hij. “Dit is essentieel om aan te sluiten op de bedrijfsprocessen en kernactiviteiten van de klant. En dat gaat verder dan het implementeren van een securityoplossing. Met voorspellende algoritmes zorgen we voor nieuwe inzichten en mogelijkheden tot kostenbesparingen. Maar ook onze ervaring aan zowel de IT-zijde als compliancy, met wet- en regelgeving. Zo bieden we met ons identity management platform een oplossing voor problemen waar onze klanten zelf nog niet eens ‘bewust’ bij stil hebben gestaan. Niet alleen het fysiek toegang verlenen aan personen. Maar juist ook voldoen aan alle verplichtingen die daarbij komen kijken op het gebied van arbeidsrecht of wet ketenaansprakelijkheid. Waardoor hoge boetes of imagoschade worden voorkomen.”
Nsecure neemt met SECaaS de hele dienstenketen op zich
Diepgaande analyse
Voordat de dienst er ligt, analyseert Nsecure de hele omgeving. “Er zit in veel gevallen een diepere vraag achter de wens om bijvoorbeeld toegangscontrole te implementeren”, noemt Treffers. “Daarom gaan we altijd wat verder met onze vraagstelling. We laten onze klant meer vertellen over het bedrijf, over de primaire processen. Waar liggen de risico’s? Waar willen ze over drie jaar staan? Pas als dat duidelijk is, komt de implementatie.”
“Wij zien security als integraal onderdeel van de bedrijfsprocessen van de klanten”, zegt Smaling. “Daar gaan we van uit. Oplossingen staan zelden op zichzelf, en alles moet naadloos op elkaar aansluiten.” Dat geldt ook voor het gemak van toegang voor de medewerkers en externen die dat nodig hebben. “Ons motto is: the art of control. Wij zien de relatie tussen hospitality, veiligheid, compliance, continuïteit en bedrijfsvoering als een voortdurend evoluerend kunstwerk.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in Security & Privacy Dossier 2021]