HelloSign werd vorig jaar juli gelanceerd in 21 talen en alle regio’s waar Dropbox op dat moment actief was. Vanaf dat moment heeft het product hard kunnen groeien, onder andere omdat steeds meer bedrijven vaak hybride werken en daarom een sterke behoefte hadden aan betrouwbare en veilige eSignature-oplossingen. Ook HelloSign heeft daar sterk van geprofiteerd, zegt Marc-Olivier Cauderchet, HelloSign Solution Lead EMEA. “En de reden is simpel: eSignature-oplossingen zoals HelloSign zorgden ervoor dat bedrijven snel en betrouwbaar door konden blijven werken. In de nieuwe werkelijkheid van hybride werken is dat enorm belangrijk.”
HelloSign onderscheidt zich door zijn eenvoud. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?
“De applicatie is volgens dezelfde principes als Dropbox gebouwd: gebruiksvriendelijkheid, eenvoud en in zo min mogelijk klikken je doelen bereiken. We wilden HelloSign dezelfde ervaring meegeven en in de applicatie vind je daarom geen extra toeters en bellen die juist vaak voor verwarring zorgen. Dit wordt in ons vak vaak omschreven als ‘feature bloat’.”
Wat is jullie benadering als het gaat om security en privacy?
“Het draait niet alleen om gebruiksgemak. Ook op het gebied van beveiliging en privacy streeft HelloSign de hoogste standaarden na. Hoe we dat aanpakken, hebben we volledig inzichtelijk gemaakt op onze Trust-pagina. Sowieso staat Dropbox bekend als een SaaS-oplossing die veel aandacht geeft aan hoge beveiligingsstandaarden. HelloSign heeft dat voorbeeld verder gevolgd. Daarnaast hebben we een formeel informatiebeveiligingsprogramma lopen.”
Andere spelers in deze markt zijn AdobeSign en DocuSign. Op welke manier onderscheiden jullie je van deze oplossingen?
“We hebben in Europa een echte ‘channel first’-benadering. De groei van onze producten verloopt via onze resellers en partners. Zowel voor HelloSign als Dropbox. Partners kennen hun klanten, hoe zij werken en waar hun behoeften liggen. Samen met hen willen we de kansen grijpen die er voor HelloSign in de markt liggen.”
Naast een sterke integratie in Dropbox, komt er ook steeds meer ruimte voor HelloSign in Microsoft 365. Hoe belangrijk is die samenwerking met Microsoft voor jullie?
“Die samenwerking krijgt binnenkort een nieuwe impuls, wanneer de connector met Microsoft Sharepoint wordt gelanceerd. Deze oplossing, die recent is aangekondigd, zal een aanvulling zijn voor de connectors die wie al hebben met Microsoft OneDrive en Word. HelloSign heeft daarnaast ook al integraties met andere tools. Daardoor hoeven gebruikers hun applicatie nooit te verlaten en bieden we ze op die manier een naadloze ervaring met HelloSign.”
Dat steeds meer applicaties kiezen voor een integratie met HelloSign is natuurlijk ook een mooi compliment voor jullie product?
“Jazeker, omdat het ook een belangrijke aanvulling is op ons Dropbox for Business-product. De meeste van onze partners verkopen ook andere software-oplossingen. Dankzij de integratie van HelloSign kunnen onze partners daardoor de beste oplossing bieden voor alle usecases.”
Een belangrijke driver voor die integratie is de ontwikkeling van API’s. Hoe belangrijk is het voor jullie om de barrières tussen ecosystemen neer te halen?
“Het sleutelwoord is interoperabiliteit. HelloSign heeft zich sterk kunnen ontwikkelen vanwege de API-first-filosofie en maakt inmiddels deel uit van de Dropbox-familie. Ons doel is om de eindgebruiker de beste ervaring te bieden en het succes daarvan wordt afgemeten aan de adaptatie van het product. We bieden daarom al onze partners de mogelijkheid aan om HelloSign via een API te integreren. Op die manier kunnen zij, waar het gaat om het ondertekenproces, de gebruikservaring van hun producten vergemakkelijken.”
HelloSign wordt aangeboden in twee varianten: Standard en Premium. Hoe kan het kanaal organisaties helpen om de juiste keuze te maken voor hun organisatie?
“Een van de belangrijkste onderwerpen die langskomt tijdens onze partnertrainingen, is om te focussen op het gebruiksscenario van de eindklant. Op basis van dit gesprek kan de partner zijn klant een advies op maat bieden. Nadat de strategie is bepaald, kan HelloSign vervolgens de API volledig afstemmen op de workflow van de eindklant.”
Je noemde al even de partnertraining. Op welke manier ondersteunen jullie hen nog meer?
Onze channel specialists helpen partners om expertise te vergaren op het gebied van onze producten. Hierdoor kunnen zij na de training niet alleen zelfstandig te werk gaan, maar worden ze ook gezien als IT-experts. Om dat te bereiken bieden we verschillende tools en bronnen aan om dat te bereiken. Dat begint in het partnerportaal waar bijvoorbeeld het laatste nieuws, productupdates en verkoopacties te vinden zijn. Daarnaast zijn we van mening dat partners hands-on ervaring nodig hebben met de producten die zij promoten. We moedigen ze daarom aan om onze gratis HelloSign-licenties op te halen zodat zij die ervaring op kunnen doen. Daarnaast hanteren we een Tier 2-model zodat we partners in het kanaal ook verkoop- en marktondersteuning kunnen bieden via onze distributeurs.”
Toch is er nog een hoop te doen als het gaat om het creëren van awareness rondom HelloSign?
“We krijgen steeds meer tractie binnen ons partnernetwerk en we hebben inmiddels miljoenen gebruikers. Toch is er inderdaad nog genoeg te doen om HelloSign onder de aandacht te brengen bij bestaande en nieuwe partners. Daarom zijn we dit kwartaal gestart met de wervings- en activeringscampagne ‘Say “Hello” to new opportunities’. Deze campagne zal doorlopen tot 2022.”
Meer te weten te komen over HelloSign en hoe jij als partner kan profiteren van de verkoop van eSignature-oplossingen? Vraag een demo en/of een gratis licentie aan bij het team van HelloSign via channel-netherlands@dropbox.com.
Marc-Olivier Couderchet
HelloSign Solution Lead for EMEA.
Helpt partners om de HelloSign-oplossing eigen te maken en zo IT-experts te worden in eSignature-oplossingen.
Mehdy Bani
Distribution Manager voor Nederland
Helpt Nederlandse partners om de groei te stimuleren van HelloSign en Dropbox
Couderchet en Bani zijn bereikbaar via channel-netherlands@dropbox.com
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in Security & Privacy Dossier 2021]