Nederland is ook als het gaat om de zorgsector een land van veel specialisten en losse aanbieders die een naadloze samenwerking moeten aangaan. Dat brengt dienstverleners in een spagaat: aan de ene kant moeten ze naadloze samenwerking mogelijk maken, aan de andere kant blijf je te maken hebben met strenge wet- en regelgeving. Timor Dehzad, Senior Account Executive bij communicatieaanbieder Evolve IP, merkt dat in de vraag die partners krijgen. “Je ziet duidelijk een verschuiving naar consolidatie van applicaties”, zegt hij. “Een organisatie kan een aparte applicatie hebben voor communicatie, CRM, een vaste telefoonlijn, en bepaalde applicaties voor de interne communicatie om bijvoorbeeld bestanden veilig te delen. IT-teams zijn daardoor steeds meer bezig om verschillende functionaliteiten binnen een oplossing te bieden. Dat vraagt om hele specifieke expertise.”

Timor Dehzad
Evolve IP ziet zichzelf als een combinatie van leverancier en dienstverlener voor IT-partners, met een duidelijke focus op best-of-breed en een sterke positie in de zorg. Dehzad ziet dat er in de zorg een tendens is om de keten aan verschillende leveranciers te vereenvoudigen. “De zorgsector begrijpt de waarde van efficiëntie,” zegt hij. “Hoe meer integraties, hoe efficiënter en des te meer zorgmedewerkers efficiënt kunnen werken en zich kunnen richten op wat voor hen belangrijk is: Het bieden van kwalitatieve zorg. IT-diensten zijn niet langer standalone.” Als voorbeeld noemt hij Microsoft Teams, een communicatieoplossing die veel biedt. “Maar je kunt er niet alle behoeften mee invullen. Wat we nu veel horen van onze klanten en partners is dat ze tools willen hebben die hybride werken faciliteren, maar ook geïntegreerd kunnen worden met zorgdomotica,” zegt Dehzad. “Door applicaties te bieden die met elkaar praten, maken we organisaties en partners flexibeler en schaalbaar.”
Complex
Een zorgorganisatie is complex, en dat zorgt voor nieuwe uitdagingen. Het komt zeer zelden voor dat alle gewenste functionaliteit in één enkele oplossing te vinden is. “Voor een groot deel van onze projecten moet je meer kunnen bieden dan dat zelfs de marktleiders meeleveren in hun oplossingen.” Tegelijkertijd zijn de kosten in de zorg hoog, en wordt alles gedaan om die te beteugelen. “Daarom willen we als Evolve IP oplossingen bieden die de complexiteit verzachten.”
Wij willen oplossingen bieden die de complexiteit verzachten
Toegankelijkheid is heel belangrijk, en daar spelen ook de partners een grote rol. Zorgpartijen hebben niet altijd de juiste expertise zulke integraties zelf mogelijk te maken, en dat is niet erg. Maar het is wel belangrijk de eindgebruikers te betrekken in het vinden van de best passende oplossing. Dehzad: “Een nieuwe oplossing is vaak een feestje voor de IT-teams, maar niet altijd voor de eindgebruikers. Die moeten ook hun ideeën kunnen delen over hoe ze efficiënter kunnen of willen werken.”
Certificeringen
Efficiëntie en gemak zijn belangrijk, maar moeten wel in balans worden gebracht met security en beschikbaarheid. Juist de zorgindustrie heeft daarin strenge eisen, waarbij al vanaf het begin wordt gezocht naar een partner die bijvoorbeeld ISO27001 en SOC2 gecertificeerd is. Als de leverancier over die certificeringen beschikt, dan kun je zelf als dienstverlener ook zulke compliance gaan aanbieden. Dan ben je als msp ook sneller een serieuze optie.
Evolve IP biedt msp’s ook white-label diensten en oplossingen voor call capture en call analytics met behulp van AI. Dehzad: “Het idee achter zulke oplossingen is dat je inkomende gesprekken kunt aanmerken zodat ze bij de juiste persoon komen, en gesprekken ook automatisch kunt samenvatten.” Zorgmedewerkers zijn niet in staat om ieder telefoontje aan te nemen, maar tegelijkertijd is het absoluut cruciaal dat belangrijke gesprekken doorkomen en effectief worden afgehandeld. Daarom moet de inzet van AI ook heel doelgericht zijn, zegt Dehzad. “Het is bij de implementatie van AI onmisbaar om te weten wat je er precies mee wilt. In de discussie moet het gaan om de functionaliteit van AI, en niet AI als concept.”
In de discussie moet het gaan om de functionaliteit van AI
Uiteindelijk denkt Dehzad dat het voor de zorg van groot belang is dat altijd naar een oplossing wordt gezocht die niet alleen innovatie bevordert, maar ook het verschil maakt bij het vergemakkelijken van het werk van zorgmedewerkers en IT-teams. “Dienstverleners moeten zich vooral richten op wat ze kunnen doen op het gebied van vereenvoudigen van het IT-landschap, en niet op afzonderlijke producten innoveren. Het gaat erom agnostisch te zijn en verder te kijken dan waar de klant in eerste instantie om vraagt.”
Voor vragen neem contact op met Sales Director Eric Fronik via sales@evolveip.eu