De klimaattop in Glasgow van vorige maand toonde opnieuw de urgentie aan van het duurzamer inrichten van de economie. Waar de IT-industrie voorheen veelal buiten schot bleef, krijgen beleidsmakers deze steeds meer in het vizier. Energieverslindende datacenters trekken vooral de aandacht, maar mede door het toenemende tekort aan grondstoffen, komt ook de productie van IT-apparatuur in beeld. Flex IT is een van de bedrijven die al jarenlang werkt aan een circulaire IT, ruimschoots voordat de term voor het eerst werd gebruikt. Het bedrijf is sinds 1993 actief op de markt voor hergebruik van computers en randapparatuur.
HP Approved Selection
Onlangs sloten Flex IT en HP een samenwerkingsovereenkomst onder de naam HP Approved Selection by Flex IT. Het gaat om een selectie laptops, desktops en monitoren die worden gerevitaliseerd voor een zo lang mogelijke levensduur. Het uiteindelijke doel is uiteraard om grondstoffen te besparen en de ecologische voetafdruk te verkleinen.
Beide bedrijven vonden elkaar op een organische manier. “Ons bestaan heeft altijd gedraaid rondom het verlengen van de levensduur van IT, en wij zagen dat HP duurzaamheid al decennialang hoog in het vaandel heeft staan”, zegt Frank Hulshoff, Chief Commercial Officer van Flex IT. “Daarnaast hebben we allebei ambitieuze duurzaamheidsdoelen gesteld. Zo doet HP er alles aan om tegen 2030 het duurzaamste technologiebedrijf ter wereld te zijn en een circulariteit van 75% te bereiken voor producten en verpakkingen. De hoge kwaliteit van de producten van HP maakt ze ideaal om de levensduur te verlengen.”
Hjalmar van Veen, Head of Commercial & Retail Channel bij HP: “IDC heeft ons onlangs de hoogste gemiddelde score gegeven in hun Sustainability Index. De samenwerking met Flex IT en de HP Approved Selection is een uitstekend voorbeeld hoe we samen met gewaardeerde partners de handen ineenslaan naar een duurzamer wereld. Ik durf best te stellen dat wat voor HP geldt, ook voor resellers geldt: een verkoopstrategie zonder belangrijk duurzaamheidscomponent is echt ondenkbaar.”
Rond 2030 wil HP het meest duurzame technologiebedrijf ter wereld zijn met een circulariteit van 75 procent
Gevolgen voor de resellers
Wat zal de toegenomen belangstelling voor duurzaamheid gaan betekenen voor resellers binnen de IT? Volgens HP en Flex IT zullen die steeds meer vraag krijgen vanuit de markt naar duurzame IT-producten. Maar voor de manier van zakendoen zal het niet veel uitmaken, denkt Hulshoff. “Circulaire initiatieven zoals HP Approved Selection leunen op de sourcing van bestaande producten. De reseller kan deze dus simpelweg in het assortiment opnemen als circulaire apparatuur. Het zijn producten die de reseller al kent, maar dan met een circulaire component die ook op het imago van de reseller afstraalt en past bij diens duurzaamheidsdoelstellingen.” Misschien brengt het ook een omslag in het denken met zich mee, hoopt hij. “Nadenken over waar een product vandaan komt en welke impact het device met zich meebrengt. Wat is de ‘echte prijs’ van het product? Maar ook: waar gaat het product heen na gebruik? Dit zijn vragen die in mijn ogen meer aandacht mogen verdienen en waar we onze business zeker anders op kunnen gaan inrichten.”
Wel is het daarom belangrijk dat de reseller zelf meer kennis vergaart over duurzaamheid en de relatie daarvan met zijn producten. En dat die zich verdiept in de voordelen voor mens en milieu zijn die ermee gepaard gaan. “Duurzaamheid wordt steeds gangbaarder, niet alleen omdat de eindgebruiker erom vraagt, maar ook omdat het vanuit regelgeving, nationaal en Europees, steeds meer afgedwongen zal gaan worden.”
Geen nadelen
De vraag is of er aan de trend van circulair gebruik van IT-producten ook nadelen zitten voor de reseller. Hulshoff ziet die niet direct. “Het mooie aan circulaire IT is dat de voordelen op het gebied van duurzaamheid direct in werking gaan. Als je een circulair product koopt, en daarmee dus bijdraagt aan de circulaire economie en vermindering van E-waste, ben je al duurzaam bezig. Verder kan de eindgebruiker de producten gebruiken zoals die altijd al gewend is. De reseller kan naar buiten toe communiceren dat die actief bezig is met de transitie om het gebruik van duurzame IT te normaliseren en zichzelf dus positioneren als duurzame trendsetter binnen de branche.”
“En daar hoeven nauwelijks concessies gemaakt te worden”, zegt Van Veen. “Wat mij zeer aanspreekt aan de samenwerking met Flex IT is dat wij met elkaar kijken naar wat de beste circulaire producten zijn. Die geven we een refresh en na een zorgvuldige controle, krijgen deze het label HP Approved Selection. De computers krijgen altijd een nieuwe, gelicenseerde versie van Windows geïnstalleerd. We kijken ook naar de specificaties van de producten, en waar nodig upgraden we de producten zodat die langere tijd weer meegaan.’’ Hulshoff: ‘’Daardoor durven we met Flex IT ook 3 jaar garantie te geven.”
Resellers zouden bang kunnen zijn voor hun marge en winst, als ze meer en meer circulaire IT-apparatuur moeten verkopen, maar dat is volgens beide bedrijven niet nodig. Van Veen: “Laten we eerst onderscheiden waar we over praten bij circulariteit. Enerzijds gaat het over het verlengen van de levensduur van een bestaand product. Anderzijds gaat circulariteit over met je klanten het gesprek aangaan over duurzaam inkopen. Het is niet of-of, maar meer en-en.”
Ook altijd een markt voor nieuwe apparatuur
Ook volgens Hulshoff moet circulaire IT niet worden gezien als concurrent van nieuw. “Integendeel zelfs. Het is een duurzaam alternatief voor het weggooien van – bijvoorbeeld – een laptop, nadat die drie jaar is gebruikt. Met een opknapbeurt is die laptop voor een specifieke doelgroep precies wat ze nodig hebben, tegen een lagere prijs. Voor gebruikers met specifieke behoeften kan het nodig zijn dat zij het nieuwste van het nieuwste nodig hebben, dus die markt zal ook blijven.”
Duurzaamheid en circulaire IT gaan dus hand in hand, en Flex IT en HP zien geen reden voor resellers om niet aan te haken. “Het moment is nu. Resellers hebben nu de mogelijkheid om circulaire initiatieven te toetsen bij hun klanten”, zegt Hulshoff. “En ik wil aanmoedigen om dat ook echt te doen. De vraag is er en dit is het moment om stevige portfolio’s te bouwen en samen met de klant opzoek te gaan naar ultieme oplossingen voor nu, maar ook voor later.
Voor meer informatie over circulaire IT: ga naar approvedselection.com/hp of neem direct contact op met Flex IT’s circular IT-consultant Werner Mars via werner.mars@flexitdistribution.com
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 6 – 2021]