Het Nederlandse hoofdkantoor van Exclusive Networks staat in Son en er is een tweede vestiging in Nieuwegein. Als we Sam Pijpers vragen het bedrijf kort en bondig te omschrijven zegt hij: “Exclusive Networks is een internationale value added distributeur, gespecialiseerd in cybersecurity, networking, SDx (software defined anything), storage en servers alsmede tal van cloud-oplossingen. Het zijn de cruciale technologieën in het digitale tijdperk waarin we ons thans in bevinden.”
Ook weet hij te melden dat Exclusive Networks zich kenmerkt door een ‘best-of-breed’ portfolio, dat ondersteund wordt door services en een netwerk van hoog-gekwalificeerde medewerkers. Exclusive Networks wil zijn partners qua technologische uitdagingen ontzorgen en de ruimte geven maximale ondersteuning aan de klant te bieden. Zij kunnen zich dan optimaal richten op hun belangrijke rol in de markt. Uiteindelijk zijn het de partners die de producten en diensten van Exclusive Networks bij de eindgebruiker moeten vertegenwoordigen.
Cruciale rol
Voor de partners levert Exclusive Networks onder andere pre- en post-sales technisch support, dat kan worden aangevuld met leasing, training, professionele services en internationaal projectmanagement. Kortom, allemaal aspecten die bepalend zijn voor de cruciale rol van de reseller. Deze combinatie van kennis en diensten, stelt partners in staat hun doelen op internationale schaal te behalen, zonder de waarde van hun rol als een lokale partner geweld aan te moeten doen. De kennis van de Exclusive Networks-engineers helpt partners om de uitdagingen die zij dagelijks tegenkomen snel en efficiënt op te lossen.
X-OD, de nieuwe on-demand optie
Een belangrijke trend is dat klanten steeds vaker een voorkeur hebben voor de levering van hardware en software via een maandelijks abonnement. Hierdoor worden grote investeringen (CAPEX) omgezet in OPEX. Om in te spelen op deze trend heeft Exclusive Networks een on-demand portaal voor de dealers opgezet. Via dit portaal kunnen zij producten en looptijden selecteren, waarna de maandelijkse kosten in de offerte verschijnen die zij voor een klant aanmaken. Ook eigen diensten kunnen in de offerte opgenomen worden, zodat de eindgebruiker een complete, persoonlijke offerte ontvangt.
Pijpers “Met dit on-demand portaal helpen we onze partners maximaal mee te gaan met maatschappelijke trends. Zij kunnen klanten op basis van een abonnement hardware en software aanbieden en wij zorgen voor de financiële afhandeling. Distributeur en reseller gaan dus hand in hand bij het faciliteren van deze trend.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 8 – 2020]