Wereldwijd heeft de COVID-19 crisis grote economische gevolgen, zeker in sommige sectoren. Hoe was dat voor Tech Data? Terugblikkend op het jaar was het een zeer goed jaar, vertelt Patrick Steenssens, VP Benelux bij Tech Data. “Als we dat vergelijken met andere sectoren, denk ik dat we een kaarsje mogen branden. Qua impact is de IT-sector veel zorgen bespaard gebleven.”
Vooral op het gebied van clients heeft er een enorme groei plaatsgevonden. Die groei werd vooral veroorzaakt door de plotselinge verandering van de werkplek in het voorjaar. Veel bedrijven hebben toen nieuwe werkplekken ingericht en hun pc-park geüpgradet. “Dat heeft ons zeker geen windeieren gelegd.”
Beeldschermen
De vraag naar notebooks is de eerste helft van dit jaar met 35 procent gestegen. Er is geen producent die dat had zien aankomen, stelt Steenssens. “Dat heeft een serieuze impact gehad op de planning van hardware. Omdat er een kleine voorraad is van beeldschermen voor notebooks, kan dat de komende maanden nog problemen opleveren, voorspelt hij. “We zien nu serieuze vertraging in de uitlevering van beeldschermen voor laptops van een aantal vendoren. Het is waarschijnlijk dat dat tekort aan zal houden tot mei of juni 2021. De fabrikanten hebben ook aangegeven niet de productie van de beeldschermen te verhogen om de voorraden aan te vullen, dus we moeten het doen met de huidige capaciteit.”
Investeringen

Peter Jansen
De digitalisering en digitale transformatie is misschien wel in een stroomversnelling gekomen, maar bedrijven zijn kritisch naar zichzelf gaan kijken en vragen zich af welke stappen er gezet moeten worden en waarin geïnvesteerd moet worden, legt Peter Jansen uit, Sales Director Commercial bij Tech Data. “Met name in het MKB zien we dat de groei iets is afgeremd. De uitgaven zijn in het eerste halfjaar gedaan en veel organisaties zijn wat voorzichtiger in het doen van nieuwe investeringen zolang het economisch klimaat onzeker blijft.”
‘We mogen ons gelukkig prijzen dat we in de IT-branche zitten’
Omdat we allemaal met dezelfde uitdaging te maken hebben, zullen resellers soms heel creatief moeten zijn. “Zij zijn ook op zoek en dat levert soms leuke nieuwe initiatieven op. Resellers die zich richten op de horeca, evenementenbranche of de audiovisuele sector hebben hun focus moeten verleggen omdat ze een flink deel van hun zaken zijn kwijtgeraakt. “Sommigen zijn meer de IT-kant ingeslagen om toch omzet te kunnen genereren. Een enkele reseller heeft dus zijn koers moeten aanpassen.”
Contact houden met partners
Naast een heroverweging van de koers, is ook het onderling contact houden tussen distributeur en resellers moeilijker geworden. “Er is ruim voldoende contact gehouden met de partners”, verzekert Marc van Ierland, Director Advanced Solutions bij Tech Data. “Ik denk dat we zelfs vaker contact met ze hebben gehad, dan daarvoor. We hebben natuurlijk geen gebruikelijke partnerevenementen kunnen organiseren. Maar je moet creatief zijn in deze periode, dus zijn we bijvoorbeeld gaan wandelen met resellers om in contact te blijven of hebben we met ze afgesproken op een golfbaan. We hebben ook veel online sessies en workshops gehouden.”
‘Veel partners houden de handdoek in de sauna nog om’
Steenssens bevestigt dit trots. “Ik denk dat onze mensen heel hard hun best hebben gedaan om contact te houden. We hebben natuurlijk de verschuiving gezien naar webinars en Zoom-sessies. Dat gaat prima, maar we missen allemaal dat sociale contact. De kruiden van het leven ontbreken, ook in het zakelijke leven”, aldus de Belgische levensgenieter.
De diepte in
Toch hebben die online sessies ook voordelen, want er kan in kleinere groepen veel dieper op bepaalde onderwerpen worden ingezoomd. “We kunnen nu sessies of workshops organiseren met 8 tot 12 resellers. Omdat die groepen kleiner zijn, is er meer interactie en kunnen we heel diep ingaan op bepaalde specialisaties of over een bepaalde oplossing, zegt Steenssens. “Dat levert nieuwe samenwerkingen op nieuwe terreinen op.”
Wees zichtbaar

Marc van Ierland
Tech Data probeert ook resellers met elkaar te koppelen als ze met bepaalde vragen zitten. Zo proberen we echt meer een businesspartner voor ze te zijn. “Onze boodschap naar medewerkers is ook om vooral zichtbaar te zijn: ga partners ondersteunen in deze andere tijd en ook naar de eindklant toe”, zegt Van Ierland. “We doen veel activiteiten met de partner samen, bijvoorbeeld hoe we samen met de partner een bepaalde markt opgaan en ontwikkelen.” Steenssens sluit zich daarbij aan. “Veel partners zijn nog heel voorzichtig, iedereen houdt die handdoek nog om in de sauna. Het is belangrijk om duidelijk te maken welke richting je op gaat en daarbij om hulp vraagt als dat nodig is.
‘Veel partners houden de handdoek in de sauna nog om’
Vraagstukken van de resellers worden steeds breder, daarom moeten partners met elkaar gaan samenwerken omdat elke partner zijn eigen specialisatie heeft.” Tech Data zit er middenin als spil in het ecosysteem. “Wij hebben resellers nodig, die op hun beurt weer hulp van andere resellers nodig hebben. Dus kom uit de kast en durf om hulp te vragen.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 8 – 2020]