“Ik vind security bij VoIP-systemen cruciaal, de resellers ook, maar de rest van de wereld minder. 72% procent van de gebruikers houdt zich niet bezig met de beveiliging van de toestellen. Dat is niet alleen een opvallend groot percentage, het is ook een reden tot zorg. Er zijn veiligheidsrisico’s, ook bij VoIP.”
Security-features
“Snom ziet beveiliging niet als iets dat je één keer koopt en dan weer vergeet. Beveiliging, of beter: de vraag hoe wij de beveiliging van onze producten waarborgen, is bij Snom een continu proces. Zo observeren wij voortdurend de trends en gebeurtenissen op de markt, wat resulteert in proactieve maatregelen bij de ontwikkeling van firmware. Beveiliging gaat daarbij niet alleen om bekende aspecten als encryptie, maar ook voorzieningen die moeten voorkomend dat malafide firmware op de toestellen terecht kan komen. We voorzien de toestellen ook van de mogelijkheid bepaalde functionaliteit aan of uit te zetten – en leggen vast wie de rechten heeft dat te doen. Zo zijn er omgevingen, zoals financiële instellingen, die de wens hebben gesprekken op USB- devices op te slaan. Maar dat mag niet iedereen, dergelijke data vallen immers onder de AVG.
Ondersteuning PBX-aanbieder
“Probleem bij sommige security-features is, dat PBX-aanbieders de toepassingen wel mogelijk moeten maken. Elke keer dat wij een firmware-aanpassing doen moeten die aanbieders volgen. Om dat proces te vereenvoudigen introduceerden we ruim een jaar geleden Secured Redirection and Provisioning Server (SRAPS). Die zorgt ervoor dat PBX-aanbieders niet meer handmatig alle aanpassingen hoeven te doen.”
Partnerprogramma
“In 2018 zijn we begonnen met een partnerprogramma. In nauw overleg met onze partners hebben we een aantal specifieke thema’s daarin geadresseerd. De partners wilden graag exclusiviteit en meer gelegenheid tot het delen van kennis. In onze branche verandert er immers veel. Qua exclusiviteit zagen we dat online retailers soms met een agressieve prijsstelling de markt benaderen. We ondersteunen het kanaal door bij elk product dat een partner met zilver of goud status via een officiële distributeur verkoopt een kickback tot maximaal 26 euro te geven.
‘De partners wilden exclusi viteit en kennisdeling’
Uiteraard is dat een groot succes, maar wat minstens zo belangrijk is dat het partnerprogramma toegang geeft tot de Snom Academy. Het bijhouden van kennis, ook op gebied van security, is immers een sleutel tot het succes van de partners. Daarnaast kunnen alle geregistreerde partners gebruik maken van onze alle informatie, documenten en online trainingen.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 2 – 2020]