Het zijn drukke tijden voor Jeroen Kant, Vice President Business Development Solutions bij Spigraph. De pandemie dwingt organisaties haast te maken met hun digitalisering, een markt die de distributeur van onder meer capture-oplossingen bedient via haar 400 tot 500 partners in Nederland. “Nu pas wordt echt duidelijk hoeveel invloed goede toegang en vindbaarheid van documenten en informatie binnen het bedrijf heeft”, legt Kant uit. “Voorheen was vooral de Algemene Verordening Gegevens-bescherming (AVG) een belangrijke motivatie. Goed informatiemanagement werd door nieuwe verplichtingen immers steeds crucialer.”
Informatiemanagement is cruciaal
Ondertussen is het niet zozeer dat het juridisch verplicht is voor bedrijven: het is volgens Kant domweg nodig om in het nieuwe normaal goed te functioneren. Iedereen binnen het team moet nog steeds toegang hebben tot de gegevens, vooral wanneer ze op een externe locatie zitten.“
‘De data blijft schoon, en de procedures uniform’
Een voorbeeld waar digitalisering veel plaatsvindt is bij facturen”, zegt Kant. “Maar ondanks dat veel facturen tegenwoordig al digitaal worden ontvangen, is het nog steeds nodig om de informatie op de factuur over te brengen naar het achterliggende systeem.” Daarnaast is er ook veel informatie aanwezig binnen organisaties die alleen gedeeld mogen worden met mensen die het echt nodig hebben. “Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat er creditcardgegevens op systemen worden opgeslagen waar dat helemaal niet mag”, noemt hij verder. “Of dat hetzelfde document tweehonderd keer is opgeslagen. Voor het hele informatiebeheerstuk bieden wij via onze partners oplossingen.”
Apty
Digitalisering brengt extra uitdagingen met zich mee wanneer medewerkers steeds meer gespreid werken. Oplossingen die structuur aanbrengen in de informatievoorziening hebben dikwijls een leercurve, terwijl gebruikstrainingen op afstand veel moeilijker te geven zijn. Daarom heeft Spigraph een nieuwe oplossing op de Nederlandse markt gebracht: Apty, een digitaal onboarding-platform.“Apty ondersteunt organisaties met de acceptatie van softwareoplossingen en het onboarden van medewerkers”, legt Kant uit. “Het biedt een overlay over de nieuwe applicatie die de gebruiker aan de hand neemt voor de actie die moet worden uitgevoerd. Als ze bijvoorbeeld een nieuwe klant willen aanmaken in het CRM-systeem, dan toont Apty in realtime wat de gebruiker daarvoor moet doen.” Hier worden de policies binnen de organisatie in meegenomen. “De data blijft schoon, en de procedures uniform.”
Een belangrijk kenmerk is volgens Kant de flexibiliteit van de oplossing. Niet alleen is Apty compatibel met veelgebruikte omgevingen als Microsoft Dynamics of Salesforce, het is ook te integreren met eigen in-house oplossingen. “Alle Value Added Resellers kunnen dit verkopen”, zegt Kant. “Dat terwijl ontwikkelaars het eenvoudig kunnen integreren in hun eigen oplossing.
Zoals met alle oplossingen is Spigraph volledig Channel in haar aanpak. Het van oorsprong Franse bedrijf is sinds 2012 actief in Nederland. Nederland, zo zegt Kant, loopt op het gebied van informatiedigitalisering voor op Duitsland en vooral op de Zuid-Europese landen, maar achter op de Nordics. “De kleinere postkamer maakt hier steeds vaker plaats voor grote gecentraliseerde digitaliseringslocaties. Ook wordt de thuisscanner ingezet. Zo groot is de behoefte om de informatie digitaal te beheren, vooral nu.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 1 – 2020]