Vertiv: Grote rol voor het kanaal bij adaptatie edge computing

VERTIV: REKENCAPACITEIT STEEDS VAKER NAAR DE RANDEN VAN HET NETWERK

Vijf jaar geleden was edge computing nog een relatief onbekend fenomeen. Nu maakt het een sterke groei door. “Resellers kunnen hun eindklanten naar de edge brengen.” Digitale transformatie blijft onverminderd voor verdere groei van de IT-sector zorgen, “en er zijn beslist geen signalen dat die groei zal vertragen”, zegt Simon Blake, Director EMEA Content Strategy bij Vertiv. “Wat we zien bij onze klanten, onze partners, is dat iedereen probeert de kansen van digitalisering in te zetten voor competitief voordeel. Dat geeft druk om applicaties en digitale infrastructuren te ontwikkelen en uit te rollen. Sneller en op een grotere schaal dan ooit.”

De groei die het Internet of Things (IoT) en cloud doormaken zijn bij iedereen bekend. Maar het gevolg van de digitale transformatie is ook dat edge computing en colocation steeds belangrijker worden. Dit, terwijl er ook nog steeds applicaties zullen zijn die on premise draaien en in de cloud. “Dat betekent dat toegang tot en beveiliging van data complexer wordt. En dat bedrijfscontinuïteit een uitdaging kan zijn.”

‘Gericht advies, services en nauwe samenwerking met onze techneuten zorgen ervoor dat partners de ideale mix kunnen aanbieden aan hun eindklant’

Latency

Nog niet iedereen is bekend met het fenomeen edge computing. Een eenvoudige uitleg is de vergelijking te maken tussen cloudcomputing en edge computing. Bij cloud computing kopen gebruikers datacentercapaciteit in bij een cloudprovider. Deze provider levert capaciteit doorgaans door datacenters te exploiteren. Deze centers staan vaak ver van de eindgebruiker af. Doorgaans is de vertraging (latency) die door de fysieke afstand wordt opgelopen verwaarloosbaar. In sommige situaties is echter iedere milliseconde van belan – denk aan IoT-toepassingen of zelfrijdende auto’s – en wordt ervoor gekozen om de capaciteit te verplaatsen naar de ‘rand’ (edge) van het netwerk.

Onderzoek

De snelle groei van edge computing blijkt uit onderzoek dat Vertiv vijf jaar geleden liet uitvoeren onder achthonderd datacenterprofessionals. Deze groep gaf toen aan wat de verwachtingen waren voor het jaar 2025. “Edge computing kwam toen eigenlijk nog helemaal niet in de antwoorden voor”, meldt Blake. “Omdat we nu echter als leverancier dagelijks zien dat edge sterk groeit, besloten we terug te gaan naar de onderzoeksgroep en te vragen wat nú hun verwachtingen zijn voor 2025.”

Simon Blake

De verschillen zijn fors, zo blijkt uit de rapportage. “Ruim de helft van de respondenten verwacht tussen nu en 2025 een groei aan edge-locaties van honderd procent. Een vijfde van de respondenten voorziet zelfs een groei van vierhonderd procent of meer.” Het kanaal heeft volgens Blake een grote functie om eindgebruikers ‘naar de edge’ te brengen.

‘We zien dagelijks dat de edge sterk groeit’

Overigens blijkt uit het onderzoek ook dat de perceptie van de groei van cloudcomputing iets afwijkt van de antwoorden van vijf jaar geleden. “De groei blijft aanhouden, maar minder explosief dan eerder werd verwacht”, licht Blake toe. Duidelijk is – en dat biedt op verschillende manieren kansen voor het kanaal – dat on-premise, cloud en edge naast elkaar zullen bestaan. Blake: “Gericht advies, services en nauwe samenwerking met onze techneuten zorgen ervoor dat partners de ideale mix kunnen aanbieden aan hun eindklant.”

Samenwerking met partners

Voor Vertiv gaat de nauwe samenwerking met de partners ver, maakt Blake duidelijk. “Wat we communiceren naar het indirecte kanaal is dat wij de vendor zijn die meer levert dan goede producten. Als een eindklant maatoplossingen wil, dan denken we met de reseller mee en schakelen we onze techneuten in.” Op die manier, zo stelt Blake, ben je als channelpartner meer dan slechts een connectie tussen fabrikant en eindgebruiker. “Je investeert in de mensen in jouw bedrijf opdat je kennis kunt toevoegen aan de oplossingen van ons. De partner bouwt de brug tussen dat wat de klant weet en verwacht, en dat wat de klant niet weet maar wel nodig heeft.” Die toegevoegde waarde van de gespecialiseerde reseller en technische ondersteuning door Vertiv leidt er volgens Blake toe “dat je meer kan vragen voor de oplossingen die je aanbiedt. Toegevoegde waarde betekent immers niets meer of minder dan meer winst.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2-2020]

Lees het artikel hier in PDF