Altaro: Als je niet naar de klant luistert, ben je heel snel niet relevant

ALTARO VOEGT ONDERSTEUNING TOE VOOR WASABI

Het is altijd een grote uitdaging geweest om virtuele machines in cloudomgevingen te backuppen. Hoewel de markt niet zoveel grote leveranciers kent, moet je wel in staat zijn om deze te ondersteunen. Bovendien zijn er plots nieuwe spelers opgekomen, waar back-upspecialisten op moeten inspelen.

 

Maandenlang kreeg het team van Colin Wright, de Vice President EMEA van Altaro, de aanvragen om de ondersteuning uit te breiden. Sinds kort kunnen de cloud-back-upoplossingen niet alleen VM’s binnen Azure ondersteunen, maar ook van Amazon Web Services (AWS) en Wasabi. Wasa-wie? “In Europa zijn ze nog niet heel bekend, maar in de Verenigde Staten maken ze een sterke groei door”, legt Wright uit. “Daarnaast zijn partners en zelfs eindgebruikers al een stuk beter bekend met wat in de cloudmarkt speelt. Ook in Europa kregen we daarom heel veel vragen over Wasabi. Sinds kort ondersteunen we het ook.”

Doolhof

Wasabi is een public-cloudplatform dat aan de overkant van de oceaan hoge ogen gooit bij voornamelijk kleinere en middelgrote bedrijven. De prijsstructuur is volgens Wright eenvoudiger dan bij andere platformen. “Soms is het een beetje een doolhof”, zegt Wright. “Wasabi kost daardoor ook minder. Iedereen kijkt naar cloud computing, ook mkb-bedrijven.” Maar voor velen blijkt de overstap van on-premise naar cloud duurder dan gedacht. Wasabi voldoet dus aan een groeiende behoefte, aldus Wright.

Wasabi voldoet aan een groeiende behoefte

Het soort eindklant dat om Wasabi vraagt, varieert enorm; bedrijven die op de kosten moeten letten zie je binnen elke branche en zijn van ieder formaat. “Natuurlijk kijkt ieder soort klant naar andersoortige leveranciers, maar AWS, Azure en Wasabi zitten allemaal in de lift.” Toch is de link met Altaro zo gelegd. “Alle drie de omgevingen zetten betrouwbaarheid hoog op het lijstje van hun selling points”, zegt Wright.

Colin Wright

Maar passende functionaliteit is niet genoeg. De Wasabi-integratie laat zien dat je vooral heel erg snel moet reageren op de behoefte van de eindklant. “Dat doen we eigenlijk al zo sinds de oprichting. Het moeilijke hebben we al gedaan: we hebben een oplossing die data van A naar B versleuteld transporteert. Integratie is vooral een kwestie van datalocatie en hoe je met logingegevens omgaat.” Deze vorm van flexibiliteit is volgens Wright onmisbaar voor eenieder die zich in de markt begeeft. “Als je niet naar de klant luistert, ben je al heel snel niet meer relevant.”

Alibaba

Nu al denkt Wright verder en kijkt Altaro naar de aanvragen voor het Chinese platform Alibaba. Die gaan relevant worden in de Europese markt, ondanks de controverse rond Chinese techbedrijven, zo denkt Wright. “Als ik een dierenarts zou zijn, en ik wil data rond dieren kunnen raadplegen, dan wil ik dat zo voordelig mogelijk doen. Ik denk niet dat de achtergrond van een leverancier mij veel uitmaakt.”

In de Benelux wordt Altaro geleverd door distributeur CloudLand. “De Benelux is een gebied van early adopters in de cloud”, zegt Wright. “Hier in het Verenigd Koninkrijk zijn we ver, maar de Benelux is nog veel verder. Cloud zit echt in het DNA van de regio.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 7-2019]

Lees het artikel hier in PDF