Extreme Networks: Sensoren maken het mogelijk bezoekersstromen te monitoren

EXTREME NETWORKS GEEFT BEZOEKERS ZWARTE CROSS STABIEL WIFI

Zwarte Cross, het festival in de Achterhoek dat een combinatie van motorcross, muziek, stunts, theater en cabaret biedt, groeide van 1.000 bezoekers in 1997 naar meer dan 220.000 festivalgangers dit jaar. Dat stelt bijzondere eisen aan de IT-omgeving.

 

 

De organisatie van de Zwarte Cross heeft elk jaar drie weken de tijd om het festivalterrein op te bouwen en in te richten. “En na vier dagen feest moet het gebied binnen een week weer leeg zijn”, legt Maurice Haafs uit. Hij geeft al 22 jaar leiding aan de IT-afdeling van de organisatie – naast zijn werk als IT Director bij ADP. Alle voorzieningen worden elk jaar opnieuw op het 160 hectare grote terrein volledig aangelegd en weer afgebroken. “Zo leggen we jaarlijks ruim 20 kilometer glasvezel aan. Dat kan niet blijven liggen, want de boeren ploegen diep en we pachten het terrein maar voor een beperkte periode van het jaar.

‘Een stabiel wifi-netwerk ontlast het 4G mobiele netwerk’

Zes terabyte per dag

Tijdens de laatste editie van het festival verwerkte het draadloze netwerk dagelijks ruim 6 terabyte aan data. “De groei in data over de jaren is immens”, geeft Haafs aan. “Bij de eerste editie gebruikten de bezoekers slechts sms. Sociale media en het streamen van video’s waren nog lang niet aan de orde.” Dat is inmiddels veranderd; de bezoekers zijn vrijwel continu online. “Vorig jaar hadden we een enorme piek in downloaddata toen tijdens de vierde dag van het festival Max Verstappen aan het racen was en de Grand Prix massaal bekeken werd door onze gasten.”

Maurice Haafs

Doordrukvel
De inzet van ICT groeide met het festival mee. Maurice Haafs: “Tien jaar geleden werkten we nog met doordrukvellen om uren te registreren of de drankvoorraad te monitoren. De gegevens werden ’s nachts ingeklopt op een computer. Nu werkt alles real-time door gebruik te maken van barcodes.” Haafs geeft aan dat het systeem zelfs tijdelijk blijft werken tijdens een storing. “Het synchroniseert automatisch zodra er weer verbinding is.”

Glasvezel en straalzenders

Extreme Networks verzorgde dit jaar voor de tweede keer op rij de netwerkoplossingen tijdens Zwarte Cross. Meer dan 280 accesspoints zorgden ervoor dat de bezoekers probleemloos van wifi gebruik konden maken. Bij de podia werd het netwerk gevoed via glasvezel, op de campings gebeurde dat met straalzenders. Haafs: “Als de campinggasten eenmaal ontdekt hebben waar het glasvezel ligt dan staan ze er binnen de kortste keren mee touwtje te springen.” Een goed functionerend draadloos netwerk is van groot belang voor de organisatie. “Omwille van de veiligheid willen we zoveel mogelijk dataverkeer via wifi laten lopen, zodat het 4G-netwerk niet overbelast raakt. Dat zou bij een calamiteit tot gevolg kunnen hebben dat hulpdiensten niet bereikbaar zijn.”

Bezoekersstroom

Extreme Networks demonstreerde tijdens het festival ook andere voordelen van het wifi-netwerk. Zo was in een dashboard te volgen hoe bezoekers verspreid waren over het terrein. “Zodra van een mobiel device het wifi ingeschakeld is – en dat is bijna altijd het geval – is het toestel traceerbaar voor de tien sensoren die we hebben opgehangen. Dit gebeurt ook als de gebruiker niet is aangemeld op ons netwerk. Zo kunnen we bezoekersstromen monitoren”, legt Haafs uit. Omdat medewerkers van het festival van een ander netwerk gebruik maakten, kon zo eenvoudig geanalyseerd worden of het aantal bezoekers per steward niet te groot werd. Ook was meteen duidelijk hoe populair een act of artiest is. “Voorheen hadden we op een aantal locaties camera’s hangen, nu kunnen we het hele terrein monitoren.”

‘Een goed functionerend draadloos netwerk is van groot belang’

Extreme Networks koos dit jaar voor een andere inrichting van het draadloze netwerk dan vorig jaar. In 2018 ging het eenvoudig gezegd om één netwerk voor alle bezoekers. Nu werd voor elke gebruiker een virtueel privénetwerkje opgebouwd, wat de gebruiksvriendelijkheid en stabiliteit verbeterde. “Dit maakt het in de toekomst mogelijk bezoekers individueel te targetten en hem of haar rechtstreeks op zijn interesse aan te spreken”, is de verwachting van de IT-directeur.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 6]

Lees het artikel hier in PDF