AFIBER: Tijd besparen voor klanten is heilig

Thomas Visscher, commercieel directeur bij AFIBER.

Het selecteren, bestellen en opgeleverd krijgen van dark fiber en optische netwerkdiensten vraagt veel inspanning, zeker als de vereiste specificaties voor bijvoorbeeld routering en latency stringent zijn. AFIBER brengt hier verandering in en maakt zijn dark fiber en DWDM- diensten bereikbaar voor een breed scala aan klanten, waaronder netwerkdienstverleners, carriers, datacenters en veeleisende bedrijven.

 

AFIBER biedt dark fiber diensten onder de FIBER productfamilie en onder de naam WAVE bieden we DWDM-diensten. AFIBER levert deze diensten op het eigen glasvezelnetwerk in Amsterdam en op partnernetwerken daarbuiten, naar zowel datacenters als kantoren”, aldus Thomas Visscher van AFIBER.

AFIBER heeft een nieuw optisch netwerk ontworpen dat de capaciteit van verbindingen flexibel, softwarematig en schaalbaar kan aanpassen zonder fysieke inspanning. “Centrale, softwarematige aansturing van optische netwerken in combinatie met uitgekiende automatisering versnelt het proces van aanvraag tot oplevering en maakt carrier grade kwaliteit bereikbaar en betaalbaar”, licht Visscher toe.

‘Al onze innovatiekracht en kennis gaat naar de optische laag’

Deze aanpak leidt ook tot nieuwe mogelijkheden zoals een portal waarmee klanten hun afgenomen DWDM-diensten zelf kunnen op- en afschalen. En het bedrijf biedt API’s aan carriers zodat zij AFIBER oplossing in hun eigen bestel-, opleveren beheersprocessen kunnen integreren. Ondanks de nieuwe ontwikkelingen in de optische netwerktechnologie, zit innovatie in de dienstverlening volgens commercieel directeur Thomas Visscher van AFIBER niet alleen in de technologie. “Het start met de ambitie en de instelling van mensen. Maar wie snel en flexibel wil zijn, moet dat niet alleen uitdragen en de benodigde netwerktechnologie hebben maar ook met die ambitie de systemen en processen bouwen”, aldus Visscher. “Om die te versnellen en te verbeteren, moeten ze worden geïnventariseerd en geautomatiseerd. Dat vraagt een grote inspanning en investering, maar klanten waarderen het dat ze snel en goed geïnformeerd worden begeleid van configuratie naar order naar oplevering.”

Op de website van AFIBER krijg je hiervan al een indruk. Gebruikers kunnen daar niet alleen aanvragen doen, maar krijgen ze ook meteen de belangrijkste informatie die nodig is om de dienst te evalueren. “Die informatie geven we ongevraagd. Neem nou onze fiber-diensten. Klanten zien direct de prijs, de gegevens van het start- en eindpunt, op enkele tientallen meters nauwkeurig de lengte van de lijn en de geschatte dempingswaarden. Zo weten klanten precies welke apparatuur ze moeten kopen om de fiber te belichten en hoeveel vermogen in de vezels gestuurd moet worden.”

Tijd is heilig

Tijd is heilig klinkt simpel en bijna vanzelfsprekend, maar klanten investeren veel tijd in het bestellen van dark fiber en DWDM-verbindingen. “Er zijn geen websites waar zij de A- en B-end kunnen invoeren en een order kunnen plaatsen”, aldus Visscher. “Er is telefonisch of email contact nodig en vervolgens ontvangt de klant eerst wat summiere informatie over capaciteit en kosten. Als de klant de precieze route wil weten, omdat er bijvoorbeeld al een vezel bij een andere leverancier wordt afgenomen en deze een compleet gescheiden route moet volgen, moet de account manager dat bij het netwerkteam navragen en handmatig opzoeken. Dat vraagt tijd.

Vervolgens kan de klant weer aan de slag als er een aanpassing nodig is, bijvoorbeeld omdat de route deels overlapt. Een aanvraag naar je zin krijgen kost je op die manier een hoop inspanning en heeft een looptijd van een paar weken.” Bij AFIBER liggen bij dit soort problemen direct alternatieven klaar die kunnen worden uitgevoerd. “De tijd van de klant is voor ons heilig. Zo geven we handen en voeten aan het concept van de agile carrier.”

AFIBER heeft sinds 2016 een dark fiber- propositie en is onlangs gestart met het aanbieden van zijn WAVE diensten. “WAVE is het fundament van moderne netwerken met hoge capaciteit en lage latency. WAVE bevindt zich onder de ethernet-laag, die weer onder de IP en de uiteindelijke applicatielagen zit. De meeste DWDM-netwerken zijn gebouwd op zeer statische, inflexibele technologie. Er wordt een pad van A naar B gebouwd van 10 Gbps en is er meer nodig, dan moet er een nieuw pad worden gebouwd. Is er een aanpassing, uitbreiding in capaciteit of redundantie nodig, dan leidt dat onherroepelijk tot het uitrukken van field engineers, en dus tot kosten en tijdsverlies.”

“WAVE kan capaciteit softwarematig bij- en afschakelen. Ook is het mogelijk softwarematig routeringen aan te passen, bijvoorbeeld als de klant verhuist van het ene naar het andere datacenter. Herrouteringen kunnen zelfs automatisch aangepast worden”, aldus Visscher. “Als er problemen zijn op een route, dan detecteert het netwerk dat en kiest het zelf een nieuw pad. Dat is voor DWDM-verbindingen nieuw. Voorheen moest er om redundantie te bereiken twee paden worden aangelegd en dat is relatief duur. Het is nu wat dit betreft net een ethernetlaag geworden, maar dan op de optische laag. En dat zonder de nadelen van ethernet wat betreft latency en betrouwbaarheid”

Ethernet-functies op optische laag

Dit is nog maar het begin van de mogelijkheden die optische netwerken van de 5e generatie allemaal kunnen bieden. “Hoe mooi zou het zijn die optische laag te integreren met de Software Defined Network (SDN) bij carriers en op termijn zelfs eindgebruikers? Deze netwerken hebben interfaces die aan een SDN kunnen worden gekoppeld. Zo wordt SDN naar de optische netwerklaag gebracht. Aanbieders van netwerkdiensten die op dit moment de eerste stappen hebben gezet om hun ethernet en IP lagen zelf aan te sturen door middel van SDN, kunnen daar binnen afzienbare tijd AFIBER bij betrekken voor de optische laag”, aldus de commercieel directeur.

Alle Amsterdamse datacenters

Als voorbeeld van hoe dat in de praktijk werkt, noemt Visscher hoe een bedrijf in het Midden-Oosten via zijn carrier een verbinding kan krijgen met meerdere datacenters in Nederland. “De kans is groot dat hun carrier verbonden is met één of twee Amsterdamse datacenters, maar doorgaans niet veel meer. Wil de klant een verbinding naar zijn private cloud omgeving in een ander datacenter, dan moet die carrier fors investeren om dat datacenter te ontsluiten. Die business case is op een traditioneel model niet winstgevend te krijgen op één verbinding. Dat kunnen wij efficiënter, met veel minder investeringen. Als met SDN vervolgens het AFIBER netwerk zó is ingebed in de bedrijfsvoering van de carrier dat het aanvoelt als het eigen netwerk, dan biedt dat een aantrekkelijk alternatief”.

ChannelConnect-AFIBER-Thomas-Visscher
Thomas Visscher

Doordat AFIBER zich richt op Nederland en de optische netwerklaag, kan het netwerk fijnmaziger zijn dan voor carriers en netwerkdienstverleners met hun origine in een andere regio. “Draag het laatste stuk van de verbinding naar Amsterdam aan AFIBER over en wij brengen hem naar elk datacenter. Er is voor zo’n carrier of netwerkdienstverlener geen noodzaak meer om zelf te bouwen of noodgedwongen de verbindingen op ethernet- en IP-niveau in te kopen.”

Is AFIBER zo geen concurrent voor de bestaande carriers en netwerkdienstverleners die hun klanten lokaal bedienen? De partijen waarmee ze dus samen moeten werken? Volgens Visscher niet. “Al onze innovatiekracht en kennis gaat naar de optische laag”, zegt hij. “Daar maken wij verschil. Wij hebben geen plannen om daarbovenop ethernet of IP diensten leveren en we concurreren zodoende niet met onze klanten. Ons doel is hun propositie te versterken, niet te verstoren.”

ChannelConnect-AFIBER-Contactinformatie

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Datacenter & Cloud Dossier 2017]

Lees het artikel hier in PDF