Met Logitech Sync je vergaderruimte altijd online en up-to-date

LOGITECH FOR BUSINESS BIEDT TECHNISCHE ONDERSTEUNING

Logitech for Business heeft een nieuwe en gratis tool geïntroduceerd:
Logitech Sync. Dit is een modern, cloudgebaseerd platform dat helpt bij het monitoren en beheren van Logitech videoconferentieapparatuur van een bedrijf. Wij spraken over de interessante mogelijkheden met Joost Brinkers.

 

Logitech for Business heeft de laatste tijd veel nieuwe zaken te melden. In de vorige editie van ChannelConnect schreven we al over drie ruimtes die op de vestiging in Leusden zijn ingericht om resellers de mogelijkheid te bieden hun klanten mee te nemen om de werking van de verschillende videoconferencingsystemen te demonstreren. In een van die ruimtes spreken we op een regenachtige decemberochtend met Joost Brinkers (zie kader) over de nieuwe tool Logitech Sync.

Wat is Logitech Sync

“Zoals je weet, hebben wij videovergaderruimte-oplossingen die draaien op de platformen van Google, Microsoft en Zoom”, begint Brinkers het gesprek. Voor de systemen van Microsoft en Zoom – Google volgt in een later stadium – hebben wij onlangs Logitech Sync geïntroduceerd. Sync is een tool die het mogelijk maakt om eenvoudig grootschalige video-implementaties te ondersteunen en tegelijkertijd probleemtickets te minimaliseren. En dat allemaal in een simpele browser- gebaseerde omgeving.”

‘De eerste uitbreidingen zitten er al aan te komen’

Dat klinkt natuurlijk prachtig, maar wat heeft een klant aan die omgeving? “Ik zal je een voorbeeld geven”, stelt Brinkers. “Wanneer er een firmware-update verschijnt, dien je deze nu per ruimte handmatig – dus via de Logitech Tab – te installeren.

Joost Brinkers

Je weet hoe het dan gaat: zoiets werkt reactief en wordt dus vaak uitgesteld tot het moment dat er ineens iets niet meer werkt. Met Sync kan de klant vanuit de beheeromgeving – dus op afstand – de firmware-updates installeren in alle ruimtes.” Op die manier worden eventuele problemen simpel voorkomen.

Monitoring

Maar er is meer, zo blijkt. “De Sync-omgeving identificeert de Logitech-apparaten die in een ruimte aanwezig zijn. Er is dus duidelijk of een ruimte bijvoorbeeld één of twee speakers heeft en of er één of zes microfoons zijn. Je ziet in de beheeromgeving niet alleen die apparaten, je ziet ook of ze allemaal functioneren. Wanneer er bijvoorbeeld één microfoon niet werkt, kun je hierop direct anticiperen.”

Interessant aan het Sync-platform is dat deze niet alleen via de Logitech Portal beheerd hoeft te worden. “Het is beschikbaar via een open API (application programming interface) en functioneert bi-directioneel. Via de API kan een klant of reseller Sync dus ook in een eigen beheeromgeving integreren. Men hoeft dus niet onze portal te gebruiken, het mag wel.”

Overeenkomst met IoT

Brinkers maakt de vergelijking met IoT. Sensoren communiceren data via een gateway naar een online database. Bij Sync zijn de sensoren de camerasystemen van Logitech en geven zo informatie over aanwezigheid en beschikbaarheid. De data zelf zijn binnen de omgeving van de klant en volledig afgeschermd en beveiligd. De data zijn dus niet door anderen te gebruiken, ook niet door Logitech zelf. “Belangrijk is ook om te vertellen dat er geen beelden via de camera’s verzameld worden. Het is echt, net zoals bij IoT, sensorinformatie, vandaar mijn vergelijking.”

‘De Sync-omgeving identificeert de Logitechapparaten die in een ruimte aanwezig zijn’

Gratis

Bijzonder is dat Sync gratis is voor gebruikers van MeetUp- en Rally-systemen, en dit zal in het komende jaar uitgebreid worden met de ondersteuning voor bijvoorbeeld Tap. “De huidige functionaliteiten zullen ook altijd gratis blijven”, verzekert Brinkers. De eerste uitbreidingen zitten er al aan te komen. “Dan moet je denken aan toepassingen waarbij gemeten wordt hoe effectief een ruimte gebruikt wordt of hoeveel mensen gemiddeld tijdens een meeting aanwezig zijn. Want als je bijvoorbeeld steeds met maar twee mensen een ruimte gebruikt die geschikt is voor twintig mensen, dan weet je dus dat er mogelijk functionaliteiten in andere ruimtes ontbreken en kun je daar op inspelen. Logitech Sync helpt dus niet alleen bij het monitoren van de huidige vergaderruimtes maar helpt ook om in te spelen op wensen en mogelijk veranderende behoeftes van een bedrijf.

Over Joost Brinkers
Joost Brinkers is de nieuwe TSP (Technical Solution Professional) bij Logitech for Business in Nederland. De afgelopen acht jaren was Brinkers werkzaam bij diverse system integrators. In die periode had hij al vele jaren te maken met de producten van Logitech. In zijn nieuwe functie ondersteunt hij niet alleen het interne salesteam maar helpt hij ook resellers met technische ondersteuning. Logitech maakt zo in Nederland een verdere groei in de enterprisemarkt.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 8-2019]

Lees het artikel hier in PDF