Sennheiser headset voor luidruchtige kantoren



Sennheiser heeft een innovatieve headset op de markt gebracht voor bedrijven met medewerkers die veel onderweg zijn of in luidruchtige kantooromgevingen communiceren met klanten en relaties. De Sennheiser MB 660 Wireless is gecertificeerd voor integratie met Skype for Business en andere UC-platforms en biedt nieuwe features zoals Adaptive Active Noise Cancellation, een advanced own voice detector (richtmicrofoons) en tiptoetsbediening op het oorstuk.

De Deense divisie Sennheiser Communications van het Duitse bedrijf heeft ruim twee jaar gewerkt aan de MB 660 en het resultaat is ernaar. Het toestel lijkt op een reguliere headset maar schijn bedriegt. De headset is met bijna 450 euro fors geprijsd, maar bedrijven kopen een zeer geavanceerde hoofdtelefoon met veel innovaties.

Beschikbaarheid

De MB 660 is in september in de VS gelanceerd tijdens het event Ignite. In Nederland is de headset op 5 oktober gepresenteerd bij de Sennheiser partnerdag, vertelt country manager Günter Vos van Sennheiser Nederland. “Distributie verloopt via onze distributeurs Westcon en ATIS Telecom die het toestel via 230 geselecteerde resellers verkopen”, aldus Vos. “Voor ieder segment hebben we partners vanaf het niveau van consultancy voor Skype for Business tot mainstream resellers. Het is een headset voor het hogere segment dus is het van belang om de prijs zo optimaal mogelijk te houden.

Of de prijs op termijn zal zakken, is niet te zeggen en het is er het product niet naar om ermee te stunten. We hanteren uiteraard actief onze try before you buy-aanpak zodat bedrijven de headset veertien dagen kunnen proberen en de meerwaarde van Sennheiser ontdekken.”
channelconnect-sennheiser-MB 660

De MB 660 houdt rekening met de hoeveelheid omgevingsgeluiden


Integratie Skype for Business

Sennheiser heeft de MB 660 ontwikkeld in twee versies; voor Skype for Business en voor integratie met overige leveranciers van communicatieplatformen zoals Avaya, Cisco, Polycom, Mitel, Alcatel Lucent, Unify, Snom, Grandstream, AudioCodes, Shoretel, Yealink, NFON, Broadsoft, SAP, Citrix en enkele andere vendors. Qua functionaliteit zijn de toestellen hetzelfde, al zijn er uiteraard verschillen in specifieke features die ze per platform ondersteunen. De opties bij Microsoft Skype for Business verschillen namelijk van die van de andere leveranciers.

Adaptive Active Noise Cancellation

Nieuw aan de MB 660 is de Adaptive Active Noise Cancellation (ACN) waarbij adaptive de innovatie is. “ACN haalt echt al het omgevingsgeluid weg en dat is fijn bij het luisteren naar muziek. Het nadeel is dat gebruikers het gebruik ervan ervaren alsof zij in een soort cocon zitten”, zegt directeur product management Brian Brorsbjol bij de presentatie. “De MB 660 houdt rekening met de hoeveelheid omgevingsgeluiden en laat meer geluid door in rustige omgevingen en versterkt de noise cancellation automatisch naarmate het geluid toeneemt.”

Innovaties

Sennheiser wilde per se een toestel zonder externe microfoon zoals headsets van callcentermedewerkers en verkoopmensen meestal hebben. De ontwikkelaars hebben drie richtmicrofoons in de MB 660 ingebouwd die werkelijk alle omgevingsgeluiden wegfilteren en alleen de stem van de spreker oppakken. “Met deze advanced own voice detector kunnen we onszelf onderscheiden”, zegt directeur R&D Jesper Kok. “De microfoon kan ‘inzoomen’ op het geluid van de gebruiker en kan nog eens dat geluid filteren en zo heeft de luisteraar vrijwel geen last van achtergrondgeluid.” Andere innovatieve features zijn de tiptoetsbediening op het oorstuk waarmee de gebruiker het volume kan instellen of muziek of gesprekken kan pauzeren of het toestel helemaal kan onderbreken. De MB 660 communiceert met mobiele telefoons, laptops of andere apparatuur via Bluetooth, een USB-kabel (tevens oplader) of via NFC. Sennheiser wilde ook dat de headset compact zou zijn en dus scharniert het toestel op twee punten en zijn de oorstukken draaibaar, waarmee het tevens aan- en uitschakelt. «

ChannelConnect Sennheiserr website

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 6-2016]