Het midden- en kleinbedrijf (MKB) heeft online het meeste te vrezen van ransomware-aanvallen. Daarom doen bedrijven er goed aan om een actieplan klaar te hebben liggen, voor als er een keer echt sprake is van een ransomware-infectie.
Die aanbeveling staat in het Global State of the Channel Ransomware Report van Datto. Het onderzoek waarvoor 2400 managed service providers zijn ondervraagd, stelt dat ransomware grote impact heeft op bedrijven.
Meer dan 55% van de MSP’s gaf aan dat hun klanten in de eerste zes maanden van 2018 slachtoffer zijn geworden van een ransomware-aanval. 35% gaf aan dat klanten meerdere malen per dag zijn getroffen. 92% van de MSP’s voorspelt dat het aantal aanvallen door zal gaan tegen dezelfde of hogere losgeldsommen.
Ook concluderen de onderzoekers dat antivirussoftware alleen onvoldoende bescherming biedt tegen dergelijke aanvallen. “De nummer 1-fout die CEO’s van een mkb-bedrijf kunnen maken, is denken dat ze immuun zijn voor ransomware-aanvallen”, zegt een woordvoerder van een MSP in Memphis, Tennessee (VS).
“Zowel grote als kleine bedrijven moeten een plan hebben voor het geval een ransomware-aanval plaatsvindt. Dan weten ze tenminste wat ze moeten doen als het gebeurt”, zegt Ryan Weeks, Chief Information Security Officer van Datto. “Er zijn bepaalde stappen die bedrijven kunnen en moeten nemen om hun IT-omgeving beter te beschermen en toekomstige aanvallen te voorkomen. Onder die stappen vallen de training van eindgebruikers, endpoint bescherming en een intelligente back-up oplossing.”
Het hele onderzoek is te downloaden vanaf de site van Datto.