Een datalek bij een bedrijf kan grote gevolgen hebben voor klanten en medewerkers. Betrokken medewerkers, zelfs in de top van het bedrijf, worden soms ontslagen. Voor bedrijven betekent dit meer dan alleen verlies van talent, maar vooral ook een kostenpost.
Bijna de helft van de MKB-ondernemingen en de globale organisaties heeft gedupeerde klanten een schadevergoeding moeten geven. Bovendien heeft een deel van de bedrijven na een incident problemen ondervonden bij het aantrekken van nieuwe klanten.
En daarnaast zijn er in sommige gevallen boetes opgelegd aan 27 procent van de ondernemingen in het MKB en 31 procent van de grotere organisaties. Toch verzamelt en bewaart 88 procent van de bedrijven persoonsgegevens van klanten, zo blijkt uit een recent rapport van B2B International en Kaspersky Lab, ‘From data boom to data doom: the risks and rewards of protecting personal data’.
Zo’n 20 procent van de gevoelige klant- en bedrijfsdata bevindt zich niet op interne systemen van de onderneming, maar bijvoorbeeld in de openbare cloud, op BYOD-apparaten en in SaaS-applicaties. Dit maakt het beheer en de beveiliging van de datastroom tot een grote uitdaging, stellen de onderzoekers.
“Cybersecurity is dus iedereens zorg”, zegt Dmitry Aleshin, VP Product Marketing, Kaspersky Lab. “Data bevinden zich op apparaten en reizen door de cloud en met regelgeving als de AVG is het belangrijker dan ooit dat bedrijven aandacht besteden aan strategieën op het gebied van gegevensbescherming.”
Volgens het onderzoek heeft 42 procent van de wereldwijde bedrijven het afgelopen jaar minstens één keer met een inbreuk op bedrijfsdata te maken heeft gehad. In bijna twee vijfde van de gevallen ging het om persoonsgegevens van klanten.