MSP’s kunnen profiteren van de enorme vraag naar managed security-diensten bij eindklanten, mede dankzij de vele medewerkers die door de coronamaatregelen gedwongen zijn om thuis te werken.
De grootste vraag naar managed diensten is de categorie Disaster Recovery, Back-up en business continuïteit. Vorig jaar was de meest gevraagde managed security-dienst nog netwerkmonitoring en -management.
Die verschuiving is deels te danken aan het werken vanuit huis, stellen de onderzoekers van Barracuda Networks. Door de coronamaatregelen zijn bedrijven genoodzaakt gewest om in korte tijd beveiligingsbeleid op te stellen voor haar medewerkers, zo beschrijft The Evolving Landscape of the MSP Business Report 2020. Ook de tweede plaats voor ‘Endpoint security’ wijst op een grote behoefte aan beveiliging voor medewerkers die fysiek niet op kantoor werken.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de vraag naar managed security-diensten bij vrijwel alle managed service providers (MSP’s) toeneemt. Iets meer dan de helft van de 300 ondervraagde MSP’s geeft aan dat het vertrouwen tussen leveranciers en hun klanten licht is toegenomen.
Volgens Barracuda heeft cybersecurity dus bij veel bedrijven een hoge prioriteit. Daardoor lopen de MSP’s die geen beveiligingsdiensten in hun portfolio’s hebben het risico waardevolle klanten te verliezen aan de aanbieders die dat wel hebben. “Er is geen plaats voor loyaliteit als de kern van een bedrijf in gevaar is.”
Download hier de volledige versie van The Evolving Landscape of the MSP Business Report 2020.