Downtime na cyberaanval is grote angst van het mkb

Cybersecurity-incidenten leveren bedrijven niet alleen downtime op, maar ook klantverlies. En die kosten lopen snel op, blijkt uit nieuw onderzoek.

Veel mkb-bedrijven vrezen dat ze als gevolg hacks of cyberaanvallen tijdelijk offline zullen zijn. Dat is niet zo gek want uit onderzoek van cloud databeveiliger Infrascale blijkt dat 23% van de ondervraagden wel eens downtime van meer dan een uur heeft meegemaakt. Een uur downtime kan een mkb-bedrijf al snel 20.000 dollar gaan kosten, zo heeft Infrascale berekend.

De kosten van downtime zijn lastig te kwantificeren. 38% van de ondervraagden weet ook niet hoeveel een uur downtime kost. Downtime resulteert niet namelijk alleen in een verstoring van de werkzaamheden, ook gaat de productiviteit naar beneden, en -belangrijker nog- bestaande klanten kunnen weglopen en zo zorgen voor omzetverlies.

Volgens de onderzoekers is juist het behoud van bestaande klanten belangrijk omdat het aantrekken van nieuwe klanten tot vijf keer duurder kan zijn dan het behouden van bestaande klanten. Als een bestaande klant vertrekt, levert dat dus meer dan alleen directe omzetverlies op.

“Klanten zijn tegenwoordig extreem veeleisend”, verklaart Russell P. Reeder, CEO van Infrascale. “Ze tolereren geen vertraging of downtime. Dit toon ons onderzoek aan.”

Voor het onderzoek hebben meer dan 500 c-level managers een vragenlijst ingevuld. 87% van de respondenten is CEO bij een bedrijf, de meeste anderen zijn CIO of CTO.