Kaspersky en Interpol hameren op belang van goede back-up

IT-beveiliger Kaspersky en de internationale politieorganisatie Interpol roepen organisaties wereldwijd op om te zorgen voor goede back-ups van hun data en het gebruik van beveiliging tegen ransomware.

In de maand mei is daarom een publiciteitscampagne gestart om het gebruik van goede cyberhygiëne te promoten. Dit gebeurt onder de titel: #WashYourCyberHands.

Bedreiging

Hoewel ransomware vanuit technisch oogpunt niet de meest bedreigende is, vormt het nog altijd een enorme uitdaging voor veel organisaties. Uit onderzoek van Kaspersky blijkt dat het in de bijna 768.000 gebruikers die slachtoffer werden van ransomware, in zeker 30% van de incidenten een zakelijk account betrof.

Samen met Interpol benadrukt Kaspersky daarom met de campagne het belang van het maken van goede en actuele back-ups. “De downtime die ransomware veroorzaakt plus eventuele boetes en herstelschade bedroegen in 2019 gemiddeld 1,46 miljoen dollar per incident”, zo hebben de onderzoekers berekend.

Vooral WannaCry slaat nog steeds om zich heen. Deze ransomware-variant is goed voor ruim 1 op de 5 gedetecteerde aanvallen. WannaCry wordt gevolgd door GandGrab (11%) en Stop (4%) ransomware, aldus Kaspersky.