Achtergrond: Vertrouwen in refurbished stijgt

Eén op de twee respondenten overweegt refurbished bij aankoop van een volgende smartphone, maar een grote groep sluit de aanschaf volledig uit. Dat blijkt uit een consument- en marktonderzoek over de Nederlandse refurbishedmarkt.

 

 

 

Een jaar na introductie van het Keurmerk Refurbished was de Nederlandse pers uitgenodigd op het hoofdkantoor van Techniek Nederland in Zoetermeer om kennis te nemen van een onderzoek rond refurbished. Het onderzoek was uitgevoerd door BigSpark, uitgever van een aantal techwebsites gericht op consumenten. In dat licht bezien zijn de uitkomsten van het onderzoek enigszins gekleurd, omdat de respondenten bezoekers van die websites zijn. Derhalve over het algemeen consumenten die meer dan gemiddeld geïnteresseerd zijn in alles wat met smartphones te maken heeft.

Terug naar nieuw

Hoewel refurbished populairder en bekender wordt, blijken veel consumenten gemakkelijk weer terug te gaan naar een nieuw toestel. Van de ondervraagden die ooit een refurbished toestel hebben gekocht, heeft 58 procent momenteel geen refurbished toestel meer in  gebruik. De redenen hiervoor lopen uiteen. Zo zegt 25 procent een goede aanbieding voor een nieuw toestel te hebben gekregen en 20 procent wilde toch liever een nieuwe smartphone. Daarnaast heeft 14 procent niet opnieuw voor refurbished gekozen door een slechte ervaring. Zaken als de milieuvriendelijkheid van refurbished spelen nauwelijks een rol, terwijl refurbished-aanbieders dit wel als belangrijke reden voordragen om voor een gereviseerd toestel te kiezen.

Keurmerk belangrijk

Van alle ondervraagden heeft zes procent momenteel een refurbished smartphone. Een grote groep van 46 procent zegt echter wel een refurbished toestel te overwegen bij de aankoop van een volgende smartphone. Naast de prijs vinden zij vooral de garantie, een nieuwe accu, originele accessoires en het Keurmerk Refurbished belangrijk in hun keuze. Van de drie beschikbare refurbished condities (‘zichtbaar gebruikt’, ‘licht gebruikt’ en ‘zo goed als nieuw’) is de zo-goed-als-nieuw-conditie met 68 procent veruit het populairst.

De milieuvriendelijkheid van refurbished speelt bij kopers nauwelijks een rol

Daar tegenover staat een groep van 38 procent die refurbished niet overweegt. Deze laatste groep heeft daar verschillende redenen voor. De belangrijkste is dat deze groep geen vertrouwen heeft in de kwaliteit, gevolgd door een te laag prijsverschil ten opzichte van nieuw en de onduidelijke herkomst van de smartphone. De helft van deze groep is wel over te halen om voor refurbished te kiezen als de prijs verder omlaaggaat.

Zakelijke markt

Vooral op de zakelijke markt wordt een forste stijging gemeld van het aantal gebruikte smartphones met het Keurmerk Refurbished. Bram Wingens, CEO van Renewd zegt hierover: “Door het duurzame karakter en natuurlijk de kwaliteit van onze refurbished iPhones vinden vooral zakelijke gebruikers gebruikte telefoons steeds aantrekkelijker. Zeker als wij uitleggen wat de milieubesparingen zijn van hun aanschaf.” Maar Wingens is ook kritisch over de rol van de overheid. “Ieder jaar koopt de Rijksoverheid 30.000 nieuwe smartphones. In het kader van klimaatdoelstellingen van het kabinet moet de overheid voor henzelf verplicht een quotum voor gebruikte toestellen instellen. De inzet van refurbished toestellen met het Keurmerk, zodat de kwaliteit is gegarandeerd, is laaghangend fruit. Wellicht zo laag dat er overheen gekeken wordt. Maar brengt het behalen van de klimaatdoelstellingen wel weer en stap dichterbij.”

Opvallende campagne rond Keurmerk Refurbished
Steeds meer mensen kennen het Keurmerk Refurbished, maar in februari kwam ondernemersorganisatie Techniek Nederland tezamen met keurmerkbedrijven leapp, iUsed, Renewd, Swoop en Forza met een opmerkelijke abricampagne om de naamsbekendheid van het Keurmerk Refurbished een extra zetje geven.

Het waren opvallende posters die in de periode van 12 tot 19 februari in zo’n duizend abri’s in heel Nederland te zien waren. In de stijl van reclame-uitingen van de grote mobiele providers KPN, Vodafone en T-Mobile werd de boodschap ‘Met een refurbished iPhone ben je ook perfect bereikbaar’ aan een groot publiek kenbaar gemaakt.

De abri-campagne was een initiatief van Techniek Nederland die het Keurmerk Refurbished in Nederland introduceerde, en de vijf bedrijven die het keurmerk inmiddels mogen voeren: leapp, iUsed, Renewd, Swoop en Forza. Er zijn nog steeds mensen die terughoudend zijn als het gaat om een refurbished iPhone. Met de campagne willen Techniek Nederland en de keurmerkbedrijven duidelijk maken dat daar geen reden voor is. Rob Wierenga van Techniek Nederland: “Met 24 maanden is de garantie op een iPhone met het Keurmerk Refurbished zelfs langer dan de garantie die geldt voor een nieuw toestel. Dat geeft vertrouwen.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2-2020]

Lees het artikel hier in PDF