Dat Internet of Things (IoT)-apparaten beveiligingsrisico’s met zich meebrengen, is algemeen bekend. Maar wie is er nu echt verantwoordelijk bij een hack of beveiligingsincident, de gebruiker of de fabrikant?
Die vraag staat centraal in een aanklacht die vlak voor de kerst bij een rechtbank in de VS is ingediend. Ring en Amazon zijn er aangeklaagd wegens nalatigheid in het beveiligen van beveiligingscamera’s.
John Baker Orange, een man uit de staat Alabama, claimt dat beide fabrikanten er in zijn ogen te weinig aan doen om hun beveiligingscamera’s voldoende te beveiligen tegen hackers.
In de class-action rechtszaak tegen Ring wordt een schadevergoeding van 5 miljoen dollar geëist voor nalatigheid, inbreuk op de privacy, schending van de impliciete garantie, schending van het impliciete contract, ongerechtvaardigde verrijking en oneerlijke concurrentie, zo stelt digitaltrends.com.
Ring heeft altijd beweerd dat hacks het gevolg zijn van het gebruik van slechte wachtwoorden en het niet instellen van tweefactor-authenticatie. Ring verplicht gebruikers echter niet om tweefactor-authenticatie in te schakelen.
Hoewel deze zaak specifiek gericht is tegen Amazon en Ring, zal het zeker ook interessant zijn voor andere fabrikanten van smart home-producten en voor consumenten.