Cybercriminelen richten zich vooral op bedrijven

Het aantal slachtoffers van cybercriminaliteit onder de Nederlandse bevolking is relatief laag. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Ongeveer 2% van de Nederlandse bevolking heeft financiële schade ondervonden door een online incident waaronder online identiteitsfraude, phishing of pharming.

Wel zijn veel Nederlanders bezorgd over de veiligheid op internet (58%). Bijna 4 op de 10 Nederlanders heeft wel eens iets gemerkt van onveiligheid op internet, bijvoorbeeld doordat ze phishing e-mails ontvingen. Verder werd 10% ongemerkt omgeleid naar een valse website met het verzoek om persoonlijke informatie achter te laten (pharming).

In veel mindere mate hebben mensen last gehad van het hacken van hun e-mail of social media-account (3%), fraude met betaalkaarten of creditcards (2%), misbruik van persoonlijke gegevens (2%) of online identiteitsfraude (1%).

Uit diverse rapporten en ervaringen van cybersecurity-bedrijven is al gebleken dat criminelen zich vooral op zakelijke gebruikers richten en dat de aanvallen steeds geavanceerder worden. Ook ransomware wordt steeds vaker doelbewust gericht op bepaalde bedrijven of organisaties omdat daar meer losgeld kan worden geëist.