Nuance introduceert beveiliging via stemherkenning

Nuance Communications, fabrikant van spraaksoftware, heeft een product ontwikkeld om online fraude aan te pakken via biometrische authenticatie.

Wachtwoorden voldoen niet meer alleen voor goede beveiliging, daar is Nuance van overtuigd. Daarom richt het bedrijf zich met Gatekeeper op biometrische beveiliging in de vorm van stemherkenning. 

Gatekeeper is beschikbaar als een volledig schaalbare cloudoplossing en stelt organisaties in staat de identiteit van klanten vast te stellen en mogelijke fraudeurs te detecteren via spraak- en tekstkanalen. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van een uitzonderlijke verzameling kenmerken en eigenschappen van een individu. Met behulp van zogenoemde conversationele AI kunnen individuele gebruikers aan hun stem worden herkend.

Datalekken zijn aan de orde van de dag, aldus Nuance. Daarom worden gebruikersnamen en wachtwoorden steeds vaker door criminelen online gedeeld en is het voor fraudeurs steeds makkelijker om toegang te krijgen tot een groot deel van de persoonlijke informatie van een individu. Met Gatekeeper verandert dat, aldus de fabrikant. 

“Wanneer iemand wordt gehackt, zijn deze biometrische templates veel minder waardevol dan opgeslagen wachtwoorden, omdat ze vrijwel onmogelijk te reproduceren zijn,” zegt Dan Miller, Lead Analyst bij Opus Research.

De Gatekeeper-technologie is beschikbaar voor organisaties van elke omvang, om klanten op welk kanaal dan ook veilig en snel te kunnen identificeren. Bovendien stelt Gatekeeper, geavanceerder dan elke eerdere versie van de Nuance Security Suite, organisaties in staat om security op het hoogste niveau te combineren met klantgemak in een toekomstbestendig implementatiemodel.