9 tips om misbruik van e-mailaccounts te voorkomen

Business Email Compromises (BEC’s), oftewel een crimineel die toegang weet te krijgen tot het e-mailaccount van een (belangrijke) medewerker om vervolgens om geld te vragen, komen veelvuldig voor. Wat kun je als managed service provider en/of eindgebruiker doen om misbruik van e-mailaccounts te voorkomen of vroeg te ontdekken?

  1. Een belangrijke tip om te voorkomen dat buitenstaanders toegang krijgen tot de e-mailbox van een medewerker is 2FA, oftewel tweestaps authenticatie. Naast een gebruikersnaam en wachtwoord, is ook een cijfercode of andere combinatie nodig die alleen de gebruiker heeft.
  2. Controleer goed of de url in e-mails die je ontvangt, hoort bij het bedrijf of dienst die claimt de mail verstuurd te hebben.
  3. Geef nooit inloggegevens of andere persoonlijke informatie per mail door. Als een cybercrimineel toegang krijgt tot een mailbox, ligt de informatie voor het oprapen.
  4. Check regelmatig de bankafschriften op eventuele verdachte transacties.
  5. Zorg dat alle software voorzien is van patches en de laatste updates.
  6. Controleer bij ontvangen mails de afzender, zeker als de mail vanaf een mobiel apparaat is verstuurd.
  7. Zorg ervoor dat de gebruiker in staat is om de volledige e-mailheaders van berichten te controleren.
  8. Gebruik je gezonde verstand bij het lezen van e-mails en klik niet zomaar op links en knoppen in het bericht.
  9. Zorg voor een deskundige security-leverancier die goede beveiligingssoftware installeert of die alle zorgen voor je uit handen neemt.

Heeft u nog andere tips? Reageer dan via edwin@channelconnect.nl.