Klanten van Europese managed service providers hebben meer last van ransomware-aanvallen dan mkb-bedrijven elders in de wereld.
In een periode van twee jaar tijd meldt 84% van de managed service providers (MSP’s) in Europa dat hun klanten slachtoffer zijn geweest van ransomware-aanvallen. Dat is meer dan het aantal meldingen bij mkb-bedrijven op andere continenten.
In de eerste helft van 2018 meldde maar liefst 42% van de Europese MSP’s dat klanten op één dag met meerdere aanvallen te maken kregen. Dit is een stijging van 22% ten opzichte van 2017 en fors hoger dan het wereldwijde gemiddelde van 35%.
Dat zijn enkele conclusies uit het Europese ‘State of the Channel Ransomware Report 2018’ (pdf) van IT-leverancier Datto.
Een ander opvallend bevinding in het onderzoek is dat de schade door downtime als gevolg van ransomware een factor tien hoger is dan de directe schade van de ransomware. MSP’s meldden dat gemiddeld ongeveer 2.293 euro als losgeld van mkb-bedrijven wordt geëist, terwijl de kosten van downtime in verband met een ransomware-aanval gemiddeld uitkomen op 29.294 euro.