Verizon: Consument en bedrijf steeds meer privacybewust

Door wetgeving zoals de AVG worden bedrijven en consumenten zich steeds meer bewust van de privacyvereisten en de noodzaak van het beveiligen van data. De ‘contextuele privacy’ zal in 2019 verder toenemen, voorspelt netwerkleverancier Verizon.

Steeds meer bedrijven houden van hun gebruikers bij van waar er wordt ingelogd (op basis van het IP-adres). Als er een keer vanaf een heel andere locatie wordt ingelogd, wordt een extra (2FA) authenticatie gevraagd om er zeker van te zijn dat het wel om de echte gebruiker gaat. Dit noemt Willem Jonkman, Sales Director Benelux bij Verizon Enterprise Solutions, contextuele privacy.

Bij een aantal grote bedrijven is dit al de norm, en in 2019 zullen meer bedrijven dit gaan doen, denkt Jonkman. “Een bedrijf heeft namelijk de plicht om gegevens goed te beveiligen en om zorgvuldig met jouw data om te gaan vanwege de AVG. Zij hebben de plicht om te verifiëren of jij wel bent wie je zegt die je bent.”

Bij bedrijven dringt ook steeds meer het besef door dat je geen risico’s kunt nemen met IT-security, constateert het netwerkbedrijf. “Het bewustzijn van mogelijke beveiligingsgaten in bedrijven zien wij groeien. Dit gebeurt vooral met het doel om de eigen data en de data van klanten te waarborgen. Daarom is de focus op security voor Verizon van groot belang.”

Verizon adviseert bedrijven over mogelijke security-risico’s met een soort scan (Verizon Security Report). Dit moet bedrijven inzicht geven in welke risico’s er zijn en welke maatregelen genomen dienen te worden. “Natuurlijk kost IT-beveiliging geld en dat is voor sommige CISO’s moeilijk want er bestaat vaak onduidelijkheid over de vraag wat de investeringen in security hebben opgeleverd. Maar wij helpen klanten om na te denken over de kosten als het een keer misgaat. Dan zijn de kosten voor reputatieschade en het verlies van klanten nog veel groter”, besluit Jonkman.