Dit jaar is het aantal data-inbreuken bij financiële organisaties naar een hoogtepunt gestegen. Financiële dienstverleners zijn bijna drie keer vaker het slachtoffer van cyberaanvallen.
De reden is duidelijk; financiële dienstverleners beschikken over veel data en veel persoonlijke gegevens van klanten.
Maar dat is niet de enige verklaring voor die stijging van incidenten bij financiële dienstverleners. Sommige organisaties hebben bijvoorbeeld ‘een overdreven vertrouwen in de bestaande cybersecurity infrastructuur. Ook vinden ze het moeilijk om extra uitgaven te rechtvaardigen aan beveiliging’, schrijft de Cloud Security Alliance. Maar het kan ook komen doordat bedrijven simpelweg de bescherming van de endpoint-beveiliging en tools die nu worden ingezet, overschatten.
Verloren of gestolen apparaten en hacks veroorzaakten elk ongeveer 20% van de data-inbreuken. Onbedoelde onthullingen en kwaadwillende insiders waren verantwoordelijk voor respectievelijk 14% en 13% van de incidenten.
Dit jaar is er echter wel een enorme verschuiving geweest. Bijna driekwart van alle data-incidenten bij financiële diensten werd dit jaar veroorzaakt door malware of hacking.
De Cloud Security Alliance adviseert de sector dan ook om veel meer te doen om gevoelige informatie goed te beveiligen. Malware verdient extra aandacht, evenals trends als BYOD en gebruik van clouddiensten.